Tuning

Brabus tunet nu ook modellen van Porsche en Rolls-Royce

Brabus staat bij het grote publiek natuurlijk bekend als Mercedes-tuner, maar daar komt verandering in. Het Duitse bedrijf heeft namelijk zopas twee Porsche-modellen en zelfs een Rolls-Royce onder handen genomen. Kwijl gerust even mee…

Geschreven door Joris Bosseloo | 23/05/2022

De Porsche Taycan Turbo S ziet er van nature al geweldig uit. Zijn dynamische, coupéachtige lijn in combinatie met korte overhangen maken er een waar feest voor het oog van. Bovendien is zijn optielijst ellenlang, wat klanten de mogelijkheid biedt om de elektrische berline tot op een interessante hoogte te personaliseren. Maar die limiet is ontoereikend, vonden ze bij Brabus.

The sky is the limit 

Voici la Porsche Taycan à la sauce Brabus !

Advertentie

De Taycan van Brabus valt nog een pak meer op dan de ‘gewone’ versie. Aan de buitenzijde door zijn zwarte 22-inch wielen van het type Monoblock Z Platinum Edition met daarachter contrasterende, groen gelakte remklauwen, en de tuner voorzag ook wat men het de Brabus Ride Control Module noemt, goed voor een met 20 mm verlaagde ophanging. Op mechanisch vlak verandert er niets (waarover zo meteen meer) maar de firma heeft zich wel op het interieur gestort.

Voici la Porsche Taycan à la sauce Brabus !

Brabus heeft het over viper-groen, en dat kleurtje doet ons inderdaad aan een slang denken. Ook weer een fel contrast dus, gecombineerd met zeer stijlvol – en ongetwijfeld comfortabel – gewatteerd leder. Het dak is op zijn beurt bekleed met Alcantara en er worden her en der delen van carbon toegevoegd. Voor alle duidelijkheid: dit zwart-groene exemplaar is slechts een voorbeeld; Brabus biedt de keuze uit een scala aan kleuren en materialen.

Elektrische raket

Voici la Porsche Taycan à la sauce Brabus !

Zoals je misschien al wist, belichaamt de Turbo S de top van het Taycan-gamma. Voor de aandrijving van deze elektrische sportwagen-voor-kleine-gezinnen zorgen twee motoren die een gecombineerd vermogen van 625 pk ontwikkelen (761 met overboost) en een indrukwekkend koppel van 1.050 Nm. Zijn topsnelheid bedraagt 260 km/u en om van 0 naar 100 km/u te accelereren, moet je maar tot 2,8 kunnen tellen. Een mens wordt van minder misselijk…

We zijn er nog niet…

Brabus 820

Brabus heeft zijn lusten ook op de iconische 911 gebotvierd, preciezer op de Turbo S (die effectief over turbo’s beschikt, in tegenstelling tot de Taycan Turbo S). Het grote verschil is dat de preparateur hier wel voor extra power zorgt: de dubbel geblazen 3,8-liter boxermotor laat zijn vermogen en trekkracht oplopen tot respectievelijk 720 pk en 900 Nm, of zelfs tot 820 pk en 950 Nm als de klant daarom vraagt.

Brabus 820

Deze Brabus, die 820 werd gedoopt, doet amper 2,6 seconden over het sprintje van 0 naar 100 km/u (en zelfs maar 2,5 met 820 paarden onder de kap) en topt bij 335 km/u (of 340 km/u). Op de lange lijst van toebehoren staan zaken zoals een uitlaatsysteem met elektronische kleppen, een aerodynamische carrosseriekit, een speciale ophanging (-25 mm) en exclusieve wielen (21″ vooraan en 22″ achteraan). Het spreekt voor zich dat het interieur een gelijkaardige behandeling krijgt als dat van de Taycan.

Brabus 820

Nog een laatste…

Jaja, Brabus stort zich tegenwoordig zelfs op Rolls-Royce, een van de merken van BMW. Het eerste wapenfeit is een uitgebouwde Ghost met een lange wielbasis.

Brabus 700

Hoewel niet onmiddellijk in het oog springend, wordt ook deze slee voorzien van een bodykit, andere wielen (22″) en een speciaal uitlaatsysteem met vier impressionante einddempers.

Brabus 700

Extra aandacht gaat bij deze Duitse Brit uiteraard naar de cabine (het is een Rolls…), waarin elementen van koolstofvezel worden afgewisseld met exclusief leder en dergelijke meer. Let ook op de grote ‘B’ op de hoofdsteunen, voor alle duidelijkheid níet het logo van de NMBS.

Brabus 700

Meer vermogen?

Yes sir. De V12 van de zeer imposante limousine ziet zijn vermogen en koppel evolueren tot 700 pk en 950 Nm (komende van 570 paarden en 850 Newtonmeter), wat twee tienden van een seconde van de 0-100-tijd afpietst (4,6 in plaats van 4,8 seconden). Alle beetjes helpen, zeggen we dan.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook