Het is ongezien: Frankrijk lanceert momenteel een sensibiliseringscampagne voor de verkeersveiligheid die alleen op mannen gericht is. Discriminerend? Niet echt, want volgens het nationale interministeriële observatorium voor de verkeersveiligheid in Frankrijk zijn acht op de tien doden mannen. De campagne is duidelijk: “Wees de man die je wilt zijn, maar wees een levende man.”
De statistieken zijn vernietigend voor mannen. Ze vertegenwoordigen 75 procent van de zwaargewonden en zouden verantwoordelijk zijn voor 84 procent van de dodelijke verkeersongevallen in 2021. Een ander opvallend feit is dat 93 procent van de dronken bestuurders die betrokken waren bij een ongeval, mannen waren.
Probleem met ego en machocultuur
Volgens de deskundigen is deze realiteit helaas een erfenis van vooroordelen en een machocultuur: mannen besturen, vrouwen worden bestuurd, aldus het weekblad Le Point.
Mannen zijn al van kinds af aan met auto’s bezig en dat geeft hen te veel zelfvertrouwen. Hierdoor denken ze dat ze hun auto perfect onder controle hebben en dus een ongeluk kunnen vermijden, zelfs in complexe rijsituaties. Niets is minder waar. Dit is allemaal het gevolg van een mentale ingesteldheid: zich willen meten met anderen, waarde hechten aan het nemen van risico’s of zelfs boos gedrag dat te gemakkelijk wordt uitgelokt.
Advertentie – lees hieronder verder
En in België?
België heeft nog nooit een campagne gevoerd specifiek voor mannen. Zijn we misschien anders dan de Fransen? Helemaal niet. Volgens VIAS was 77 procent van de verkeersdoden in 2021 een man, terwijl het zogenaamde ‘sterke geslacht’ ook goed is voor twee derde van de zwaargewonden en bijna de helft van de lichtgewonden. Ook bij ons is er dus een groot verschil tussen mannelijke en vrouwelijke bestuurders.
Volgens de experten van VIAS komt dit door dezelfde mentale ingesteldheid, namelijk overmoed. Mannen geven ook toe dat ze regelmatig onder invloed rijden. Dat blijkt ook uit controles: vier keer zoveel mannen als vrouwen testen positief op alcohol. Mannen steken de realiteit ook niet weg, want ze zijn (bijna) de enigen die hun ‘heldendaden’ onderweg filmen.
VIAS is echter niet van plan om een sensibiliseringscampagne voor mannen te voeren. Voorlopig althans. Je richten op een specifiek publiek betekent dat je een ander publiek negeert, vertelde VIAS aan onze collega’s van La Libre Belgique.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be