Nieuwe technologie

Toyota wil een verbrandingsmotor op waterstof lanceren

Toyota heeft zopas de ontwikkeling aangekondigd van een verbrandingsmotor op waterstof. Volgens de constructeur is die bedoeld voor alle bestuurders die een zeker mechanisch rijplezier willen behouden. De eerste prototypes gingen al de weg op.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 19 dec. 2022 | Leestijd: 4 min

Als het gaat over schone auto’s, is Toyota altijd een pionier geweest. De eerste Japanse constructeur was de eerste die uitpakte met de serieproductie van een hybride auto (Prius), terwijl hij ook een van de eerste was die een brandstofcelauto (Mirai op waterstof) lanceerde. Recenter lanceerde Toyota ook zijn eerste 100% elektrische auto’s. Een stap die de fabrikant laat maakte en hem heel wat kritiek opleverde.

Toch kan deze vertraging verklaard worden. Enerzijds omdat het merk vindt dat elektrische technologieën nog niet efficiënt genoeg zijn en anderzijds denken de Japanners ook dat de hele wereld niet klaar is voor de elektrische auto. Maar er is nog een reden: Toyota heeft vooral besloten om niet al zijn eieren in één mand te leggen. Want naast de brandstofcelauto op waterstof heeft Toyota ook een verbrandingsmotor op waterstof ontwikkeld, waardoor die emissievrij kan functioneren.

Advertentie – lees hieronder verder

Echt schoon?

Bij Toyota is dit project van een waterstofverbrandingsmotor echter niet nieuw, in de zin dat deze oplossing al in racerij werd getest. Concreet gaat het om de 1,6-liter driecilinder turbomotor van de Yaris GR die werd aangepast en uitgerust met een waterstofinjectie en brandstoftanktechnologie geleend van de Mirai. Inderdaad, groene waterstof verbrandt perfect in de cilinders van verbrandingsmotoren, en dat zonder koolstofdioxide uit te stoten.

ToyotaH2combustionengine-02

Toch is hier niet alles is rooskleurig (of groen). Want noteer dat de verbranding op waterstof niet helemaal vrij is van schadelijke uitstoot. Het belangrijkste residu van de waterstofverbranding is inderdaad water, maar het proces op hoge temperatuur genereert ook distikstofmonoxides. Dit zijn geen broeikasgassen, maar stoffen die helaas bijdragen aan smog, zure regen en andere directe gezondheidsrisico’s. Als de technologie wordt gebruikt, zal ze gepaard moeten gaan met emissiereductiesystemen, zoals in de huidige verbrandingsauto’s.

Vooral rijplezier?

Bij Toyota wordt deze oplossing dan ook vooral overwogen om de levensduur van verbrandingsmotoren makkelijk te verlengen, omdat het duidelijk is dat ze niet snel genoeg vervangen kunnen worden door elektrische auto’s. Een andere troef van deze aanpak: bestuurders te verleiden met een echt mechanisch gevoel, om met een versnellingspook te spelen en om te genieten van het geronk van een uitlaat. En een laatste voordeel van deze motor: hier zijn geen problemen met de levering van grondstoffen voor de batterijen.

ToyotaH2combustionengine-03

Deze Toyota’s met waterstofverbranding zullen in 2023 nog niet in de showrooms opduiken. Vooral omdat de tankmogelijkheden voor waterstof nu nog problematisch zijn voor de gebruikers. Maar deze situatie zou volgens verschillende waarnemers tegen het einde van het decennium aanzienlijk moeten verbeteren, omdat overal projecten voor de productie van groene waterstof verrijzen. Toyota zal eerder een proefproject lanceren met de Corolla Cross die zal dienen als laboratorium voor de komst en commercialisering van deze nieuwe motoren. Toyota schat in dat deze waterstofmotor nu op “ongeveer 40% van de commercialisering zit“. Wordt vervolgd.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon