Actualiteit

Autobanden verspreiden 3500 meer partikels dan uitlaat

Een Britse studie geeft aan dat banden veel meer schadelijke deeltjes verspreiden dan uitlaatgassen van auto’s. Zelfs tot 3.500 keer meer als we de resultaten van een onderzoek mogen geloven. Bovendien zou de trend opwaarts gaan. En wel hierom.

Geschreven door David Leclercq | 13/06/2022

Een Britse studie uitgevoerd door een van de leiders in real-life emissietests, Emissions Analytics, toont aan dat autobanden een aanzienlijke hoeveelheid fijnstof verspreiden. Volgens deze instantie heeft Europa zijn wetgeving de afgelopen jaren alleen gericht op het verminderen van de uitstoot van de aandrijflijnen, maar niet op andere mechanische componenten van auto’s.

Bij gebrek aan wetgeving en beperkingen zouden banden vandaag de belangrijkste bron van fijnstof zijn geworden. Noteer dat dit ook het geval is voor remmen, maar een verordening zou daarover komen met de Euro 7-norm. Deze partikels zouden dus tot 3.500 keer talrijker zijn dan wat wordt uitgestoten door de uitlaat, terwijl ze volgens Emissions Analytics ook tot 2.000 keer giftiger zouden zijn.

Advertentie

300.000 ton in de natuur

Volgens de Engelse organisatie zou een nieuwe band tot 73 mg fijnstof per kilometer uitstoten, terwijl een gebruikte band ‘slechts’ 36 mg/km zou uitstoten, wat nog steeds veel is in vergelijking met verbrandingsmotoren (0,02 mg/km). Volgens Nick Molden, geciteerd door de Engelse krant The Guardian, “overtreffen banden ruimschoots de uitstoot van de aandrijflijn en zijn ze nu de belangrijkste bron van voertuigemissies.

Les pneus seraient la pire source de pollution des automobiles

Het gaat over een duizelingwekkende hoeveelheid materiaal dat in het milieu terechtkomt: 300.000 ton rubber per jaar alleen al in het VK en de VS, en enkel voor personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen. Er zijn echter nog steeds honderden andere chemicaliën in banden verwerkt, waarvan er vele kankerverwekkend zijn. »

De deeltjes die van de banden komen vervuilen volgens Emissions Analytics duidelijk de lucht, het water en de bodem, en wegen daarom op de volksgezondheid. Tests hebben aangetoond dat het loopvlak van de band deeltjes produceert die kleiner zijn dan 23 nanometer, en dus zo microscopisch klein zijn dat ze niet alleen de luchtwegen kunnen binnendringen, maar in ook de organen en dus ook rechtstreeks in het bloed van de blootgestelde personen. Geen enkele wetgeving, zelfs niet in de VS, legt echter een limiet op aan deze ultrafijne deeltjes, simpelweg omdat ze moeilijk te meten zijn.

Samenstelling veranderen?

Les pneus seraient la pire source de pollution des automobiles

Emissions Analystics pleit daarom voor een grote controle van de bestaande banden op de markt en hun chemische samenstelling, zodat snel actie kan worden ondernomen voor de meest vervuilende rubbers, aangezien de technische en chemische keuzes van merk tot merk verschillen.

Het probleem lijkt des te zorgwekkender, omdat het aantal deeltjes dat door banden wordt uitgestoten de afgelopen jaren nog is toegenomen als gevolg van het hogere gewicht van voertuigen. De overgang naar de elektrische auto zal de zaak dus niet vooruithelpen. Tenzij elektrische auto’s natuurlijk minder zwaar worden, wat mogelijk zou zijn met nieuwe batterijtechnologieën, zoals solid-state accu’s.

Les pneus seraient la pire source de pollution des automobiles

Sommige andere onderzoeken tonen dan weer eerder aan dat deeltjes van het bandloopvlak in de oceaan terechtkomen en dat ze aan de oorsprong zouden liggen van het verdwijnen van zalm, vooral in Californië. Deze staat die bekend staat om zijn sterke ecologische houding, is ook van plan om bepaalde compounds in nieuwe banden al in juni te verbieden. Volgens Emissions Analytics loopt Europa aanzienlijk achter op de Verenigde Staten op dit gebied. Waarschijnlijk is dat zo, maar laten we ook niet vergeten dat onze behoeften op vlak van bandengedrag duidelijk verschillen van die van Amerikanen die op meestal rechte wegen rijden. Harmonisatie zal dus niet zo eenvoudig zijn, al zal het natuurlijk wel nodig zijn.

Het is ten slotte interessant te noteren dat de resultaten van deze studie werden gepubliceerd vlak voor het besluit van Europa om de verkoop van verbrandingsmotoren in 2035 te verbieden, dus net voor problemen die verband houden met vervuiling en dus met de volksgezondheid. Het lijkt erop, zoals vaak het geval is, dat het voor de autoriteiten erg moeilijk zal zijn om de wetgeving op dit gebied wereldwijd te coördineren om efficiënte resultaten op alle niveaus te bekomen.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's