De eerste Euronorm is sinds 1991 van kracht. Sinds 2015 mogen we van de Euro 6-norm spreken, die zich vervolgens ‘ontwikkelde’ en die verschillende varianten heeft gekend, de ene strenger dan de andere: Euro 6c in 2018, Euro 6d Temp in 2019 en Euro 6d in 2021. De Euro 7-norm, die naar verwachting in 2025 zal worden ingevoerd, wordt de logische opvolger van de Euro 6-norm en zal waarschijnlijk de laatste zijn, gezien het besluit van Europa om vanaf 2035 langzaam maar zeker een einde te maken aan traditionele auto’s op benzine, diesel, LPG enzovoort.
Voor de fabrikanten staat er veel op het spel. Zij zitten momenteel klem tussen de kolossale investeringen die nodig zijn om elektrische auto’s te ontwikkelen en de centen die nodig zullen zijn om te kunnen voldoen aan de bewuste Euro 7-norm, die bijzonder streng zal zijn. De merken maken zich vooral en terecht zorgen over de inhoud van deze nieuwe norm, aangezien de bekendmaking daarvan herhaaldelijk werd uitgesteld, waardoor de tijd begint te dringen, met 1 januari 2025 als deadline. Europa probeert de gemoederen te bedaren door de publicatie van de tekst voor deze zomer aan te kondigen, onder het motto ‘beter laat dan nooit’.
Remmen maken er deel van uit
Hoewel de tekst dus nog niet werd vrijgegeven, is er toch al wat informatie gelekt. Zo hebben we van de Commissie zelf vernomen dat bij de berekening van de emissies van fijne en ultrafijne deeltjes, d.w.z. PM10 en PM2,5, ook remstof zal worden meegerekend. “We willen de uitstoot van PM2,5 en nanodeeltjes door alle soorten verbrandingsmotoren en door remmen van conventionele en elektrische auto’s beperken”, aldus de Europese normalisatie-instantie. De nadruk ligt hier voor alle duidelijkheid niet op de (nog) kleinere PM1 (<1 μm als stof, verbrandingsdeeltjes).
Advertentie – lees hieronder verder
Elektrische modellen en hybrides in het voordeel?
De acties die moeten worden ondernomen om voertuigen minder vervuilend te maken, zullen in ieder geval significant zijn. Zeker is ook dat ze de prijzen van nieuwe auto’s waarschijnlijk nog verder zullen opdrijven. Er zal namelijk een afzuigsysteem aan de bron moeten worden geïnstalleerd (dankzij een elektrische turbine) om het door de remmen uitgestoten microstof op te vangen voordat het in de lucht wordt verspreid. Natuurlijk zullen elektrische en hybride auto’s (echte hybrides, geen ‘milde’ hybrides) in deze strijd tegen deeltjes in het voordeel zijn, aangezien zij dankzij hun batterijregeneratiesysteem minder gebruik hoeven te maken van het fysieke remsysteem.
Dit is dus een van de nieuwe beperkingen waarmee de constructeurs in de komende maanden en jaren te maken zullen krijgen. Het standpunt van de Commissie heeft uiteraard al verscheidene verenigingen doen steigeren, met name de Duitse federatie van autofabrikanten (VDA).
Voor die organisatie zijn duidelijke normen nodig die ook effectief in overeenstemming zijn met de beschikbare technologieën. De VDA juicht weliswaar toe dat Europa milieuvriendelijker wil worden, maar pleit er ook voor dat deze nieuwe norm technisch en economisch evenwichtig is. Niet alleen voor de autobouwers maar ook voor de consument, voor wie een (benzine)wagen mogelijk zo goed als onbetaalbaar wordt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be