Duitsland zegt ‘neen’ tegen Europa en wil verbrandingsmotoren redden

Duitsland heeft zopas ‘neen’ gezegd tegen de Europese Commissie die de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor vanaf 2035 wil verbieden. Het land is echter wel van plan om, met de hulp van de industrie, oplossingen te implementeren om de ecologische voetafdruk van de transportsector aanzienlijk te verkleinen. Een overzicht.

Gepubliceerd op 25 februari 2022
Leestijd : 2 min

Deel

Duitsland zegt ‘neen’ tegen Europa en wil verbrandingsmotoren redden

Duitsland, een van ‘s werelds belangrijkste autoproducenten, heeft zojuist dus het plan van de Europese Commissie om de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren tegen 2035 te verbieden, verworpen. Het land weigert met andere woorden om tegen die datum compleet over te schakelen op volledig elektrische auto’s. Dit werd bekendgemaakt door minister van transport Volker Wissing, die zei “dat we verbrandingsmotoren ook na 2035 willen toestaan”.

De uitspraak komt natuurlijk niet als een gigantische verrassing. De Duitse automobielindustrie is bijzonder machtig en haar lobby zeer invloedrijk. Duitse automerken hebben de afgelopen jaren dan ook zwaar geïnvesteerd in zuinige verbrandingsmotoren en het is ergens logisch dat ze die kapitaalinjecties niet zomaar in lucht willen zien opgaan. De bedoeling is dat ze nog een tijdje rendabel blijven.

Enkel synthetische brandstoffen

synthetic-fuel

Bij de ‘neen’ horen evenwel een aantal toegevingen. Als Duitsland na 2035 toch door zou gaan met de verkoop van wagens met verbrandingsmotoren, dan zullen die niet op diesel of benzine maar op synthetische brandstof rijden, dat naar verluidt voor een pak minder CO2 uitstoot en met bepaalde voorzorgsmaatregelen zelfs volledig CO2-neutraal is. Kortom, synthetische brandstoffen zijn een mogelijke oplossing om verbrandingsmotoren in leven te houden.

Advertentie – lees hieronder verder

Volker Wissing is ook van mening dat “we voor de toekomst niet alleen op elektrische mobiliteit of waterstof kunnen vertrouwen”. Hij verwijst naar onder andere een gebrek aan elektrische auto’s die, zoals we allemaal weten, bovendien een pak duurder zijn bij de aankoop. Hun beschikbaar- en toegankelijkheid moet volgens de man groter worden, maar dat zal enige tijd duren.

allemagne-duitsland-germany-autobahn

Hand in hand met Italië

Het Duitse besluit ligt in lijn met de ‘njet’ van Tsjechië en Italië. Ook deze landen willen haalbare overgangsoplossingen. Men denkt daarbij ook aan het nog steeds toelaten van plug-in hybride modellen, onder meer voor de legendarische sportwagenmerken Ferrari en Lamborghini.

Vanuit Italië verklaarde ook Roberto Cingolani, verantwoordelijk voor de ‘ecologische overgang’, dat de toekomst van de auto “niet uitsluitend 100% elektrisch mag zijn” en “dat we in de tussentijd moeten kunnen profiteren van een generatie ultramoderne hybrides.” De vraag is hoe de leiders van Europa op deze verontwaardiging gaan reageren.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.