Automarkt

Duitsland zegt ‘neen’ tegen Europa en wil verbrandingsmotoren redden

Duitsland heeft zopas ‘neen’ gezegd tegen de Europese Commissie die de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor vanaf 2035 wil verbieden. Het land is echter wel van plan om, met de hulp van de industrie, oplossingen te implementeren om de ecologische voetafdruk van de transportsector aanzienlijk te verkleinen. Een overzicht.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 25 feb. 2022 | Leestijd: 3 min

Duitsland, een van ‘s werelds belangrijkste autoproducenten, heeft zojuist dus het plan van de Europese Commissie om de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren tegen 2035 te verbieden, verworpen. Het land weigert met andere woorden om tegen die datum compleet over te schakelen op volledig elektrische auto’s. Dit werd bekendgemaakt door minister van transport Volker Wissing, die zei “dat we verbrandingsmotoren ook na 2035 willen toestaan”.

De uitspraak komt natuurlijk niet als een gigantische verrassing. De Duitse automobielindustrie is bijzonder machtig en haar lobby zeer invloedrijk. Duitse automerken hebben de afgelopen jaren dan ook zwaar geïnvesteerd in zuinige verbrandingsmotoren en het is ergens logisch dat ze die kapitaalinjecties niet zomaar in lucht willen zien opgaan. De bedoeling is dat ze nog een tijdje rendabel blijven.

Advertentie – lees hieronder verder

Enkel synthetische brandstoffen

synthetic fuel

Bij de ‘neen’ horen evenwel een aantal toegevingen. Als Duitsland na 2035 toch door zou gaan met de verkoop van wagens met verbrandingsmotoren, dan zullen die niet op diesel of benzine maar op synthetische brandstof rijden, dat naar verluidt voor een pak minder CO2 uitstoot en met bepaalde voorzorgsmaatregelen zelfs volledig CO2-neutraal is. Kortom, synthetische brandstoffen zijn een mogelijke oplossing om verbrandingsmotoren in leven te houden.

Volker Wissing is ook van mening dat “we voor de toekomst niet alleen op elektrische mobiliteit of waterstof kunnen vertrouwen”. Hij verwijst naar onder andere een gebrek aan elektrische auto’s die, zoals we allemaal weten, bovendien een pak duurder zijn bij de aankoop. Hun beschikbaar- en toegankelijkheid moet volgens de man groter worden, maar dat zal enige tijd duren.

Allemagne Duitsland Autobahn

Hand in hand met Italië

Het Duitse besluit ligt in lijn met de ‘njet’ van Tsjechië en Italië. Ook deze landen willen haalbare overgangsoplossingen. Men denkt daarbij ook aan het nog steeds toelaten van plug-in hybride modellen, onder meer voor de legendarische sportwagenmerken Ferrari en Lamborghini.

Vanuit Italië verklaarde ook Roberto Cingolani, verantwoordelijk voor de ‘ecologische overgang’, dat de toekomst van de auto “niet uitsluitend 100% elektrisch mag zijn” en “dat we in de tussentijd moeten kunnen profiteren van een generatie ultramoderne hybrides.” De vraag is hoe de leiders van Europa op deze verontwaardiging gaan reageren.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon