Het hoofddoel van de bedrijfsrem (voetrem) is de snelheid van het voertuig in te dijken totdat het volledig tot stilstand is gekomen. Het hoofdremsysteem bestaat uit de remcilinder en de remmechanismen. Bij personenauto’s is de rembekrachtiger overwegend een hydraulische bekrachtiger.
Werking van het remsysteem
De werking van het remsysteem in de meeste auto’s is als volgt: de bestuurder trapt het rempedaal in, dat op zijn beurt via de rembekrachtiger de kracht naar de hoofdremcilinder stuurt.
De hoofdremcilinder creëert druk in het circuit via de remvloeistof die naar de remklauwen wordt gepompt en deze activeert, die vervolgens de remschijven (schoenen indien het trommelremmen zijn) meer of minder sterk samenknijpen, afhankelijk van de vereiste kracht. Moderne auto’s maken al vele jaren gebruik van twee gekruiste en onafhankelijke circuits. Op deze manier, als er een uitvalt, kan de tweede de auto altijd stoppen.
Structureel bestaat het remmechanisme uit stationaire en roterende delen. Het stationaire deel in het trommelmechanisme is de trommelrem en het roterende deel zijn de remblokken met voeringen. In het schijfmechanisme wordt het draaiende deel vertegenwoordigd door de remschijf en het stationaire deel door de remklauw met remblokken.
Advertentie – lees hieronder verder
Diagnose en storingen van het remsysteem
De toenemende complexiteit van remsystemen heeft geleid tot zowel een uitgebreidere lijst van mogelijke storingen als meer ingewikkelde diagnoses. Desondanks kunnen veel storingen zelf worden gediagnosticeerd, zodat je ze zelf in een vroeg stadium kan opsporen.
Tekenen van storingen en de meest voorkomende oorzaken zijn:
1. Fluitend geluid of lawaai bij het remmen
De remblokken zijn versleten, van slechte kwaliteit of defect. De remschijf kan ook vervormd zijn (dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer het ABS-systeem intensief werd gebruikt). Er kan ook een vreemd voorwerp aan de schijf vastzitten.
2. Langere slag van het rempedaal
Er kan een vloeistoflek zijn. Of er is lucht in het systeem gekomen, waardoor het ontlucht moet worden (automatisch met een vloeistofvervanging, geen bijvulling); de slangen en/of afdichtingen van het remsysteem zijn versleten of beschadigd.
3. Meer weerstand tijdens het remmen
Vacuümbooster defect; beschadigde slangen.
4. Alle wielen blokkeren
De hoofdremcilinder kan om een of andere reden vastzitten. Hetzelfde kan gelden voor de remklauwen , waardoor een blokkering ontstaat, en moeten worden gecontroleerd, met name die van het wiel/de wielen die blokkeren.
5. Remtrillingen
Beschadigde remschijven. Vaak veroorzaakt door oververhitting, bijv. noodstop bij hoge snelheid.
Illustratie bron: www.autoonderdelen24.be
Vervangingstermijnen van remschoenen en remschijven
In alle bovenstaande gevallen is het noodzakelijk contact op te nemen met een professional om defecte onderdelen van het remsysteem te repareren of te vervangen. Natuurlijk is het nog beter om kritieke slijtage van onderdelen te voorkomen. Zo mag het verschil in dikte tussen een nieuwe en een versleten remschijf niet meer dan 2-3 mm bedragen, en mag de restdikte van het materiaal van de remblokken niet minder dan 2 mm bedragen.
Het is niet aan te raden om zich te laten leiden door de kilometerstand van de auto bij het vervangen van de remelementen: bij zéér intensief gebruik kunnen de voorste remblokken al na enkele tienduizenden kilometers versleten zijn. De achterste remblokken slijten in de regel gemiddeld 2-3 keer langzamer dan de voorste.
Je kan de staat van de remelementen trouwens beoordelen zonder het wiel uit de auto te halen: de schijf mag geen diepe groeven vertonen en het metalen deel van het remblok mag niet dicht tegen de remschijf aanliggen.
Wat je zeker moet onthouden, is dat de onderdelen van het remsysteem van essentieel belang voor de veiligheid zijn. Daarom mag je reparaties nooit uitstellen. Vergeet niet dat het remvermogen ongeveer 7,5 maal groter is dan dat van de motor. Met een rempedaalkracht van 14 kg kan de op een voorwiel uitgeoefende remkracht meer dan 2 ton bedragen en op een achterwiel tot 1,4 ton.
Je moet ook weten dat de temperatuur van de wrijvingselementen (schijven en remblokken in het bijzonder) kan oplopen tot 800°C en dat 70% van het remmen gebeurt via de voorremmen. Allemaal zaken die niet over het hoofd gezien mogen worden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be