Automarkt

Europa keurt verbod op verbrandingsmotoren in 2035 goed

Het plan van de Europese Commissie om de verkoop van nieuwe thermische auto’s vanaf 1 januari 2035 te verbieden, wordt steeds concreter: het initiatief is zojuist goedgekeurd door de milieucommissie van het Europees Parlement. Wat zou deze deadline nu nog kunnen vertragen…

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 18 mei 2022 | Leestijd: 4 min

Zopas is dus een nieuwe stap gezet naar het verbod op de verkoop van thermische auto’s (met verbrandingsmotoren) in Europa tegen 2035. De milieucommissie van het Europees Parlement heeft de tekst goedgekeurd, ondanks oproepen van Frankrijk, Duitsland, Italië en zelfs Tsjechië om een beetje terughoudendheid te tonen en eventueel deze deadline, die vreselijk kort lijkt, uit te stellen.

Wat kan de uitvoering van de maatregel, die nog een wetgevend traject te wachten staat, nu nog tegenhouden? De tekst moet nog in de plenaire vergadering worden voorgelegd en worden gestemd door de leden van het Europees Parlement. De ervaring leert echter dat de besluiten van de leden van het Europees Parlement die aan de Commissie deelnemen over het algemeen niet worden gewijzigd.

Advertentie – lees hieronder verder

Strengere tekst

Toch is de basistekst al geëvolueerd. En zelfs aanzienlijk, want hij voorziet in nieuwe beperkingen die er vrij snel zullen komen. Onder meer voor e-brandstoffen of synthetische brandstoffen waarvoor geen uitzondering meer zal gelden. De hoop van Porsche (en andere merken) om terug te kunnen vallen op deze groene brandstoffen, die CO2-neutraal is, om de zaak nog wat langer te kunnen rekken, valt daarmee definitief in het water.

L’interdiction des moteurs thermiques en 2035 a atteint un point de non-retour.

Dit is echter niet het enige dat is veranderd. De doelstellingen voor de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen zijn namelijk ook gewijzigd. Tussen 2021 en 2025 had de Unie een vermindering van de CO2-emissies met 15 % vastgesteld.

Deze doelstelling is nu bijgesteld naar 20% voor personenauto’s, maar blijft ze op 15% voor bestelwagens en bedrijfsvoertuigen.  Opgemerkt moet worden dat vanaf 2030 voertuigen die meer dan 123 g/km CO2 produceren, niet langer op de markt kunnen worden gebracht.

“Onrealistisch”

IPCC

Natuurlijk zijn IPCC-experts van mening dat deze transitie nog niet snel genoeg gaat. Volgens hen is het noodzakelijk om in de komende 3 jaar te handelen. Maar dit is natuurlijk onmogelijk. Zelfs de deadline van 2035 lijkt niet haalbaar. Alle autoconstructeurs hebben dan ook zopas hun vrees over de haalbaarheid van dit voorstel uitgesproken. Inderdaad, verstoringen in de toeleveringsketens als gevolg van internationale spanningen en de hoge grondstofprijzen zullen enkele jaren kosten in de overgang (slechts een decennium voor het prijsevenwicht elektrische auto / thermische auto).

Het lijkt dat de Europese Commissie en instellingen totaal geen voeling hebben met de realiteit. Zowel wat betreft de industrie, de markten, het elektriciteits- en laadnetwerk, maar ook de steeds hardere maatschappelijke realiteit die velen niet toelaat om over te stappen op de elektrische auto. Wanneer zal Europa eindelijk eens redelijk zijn en luisteren?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon