In de vroege jaren 2000 probeerde Citroën zich te ontdoen van zijn oubollig imago. Geïnspireerd door het “Pluriel” concept dat op het autosalon van Frankfurt van 1999 was gepresenteerd, werd de C3 Pluriel in mei 2003 onthuld. De originaliteit van dit voertuig zit in het feit dat het modulair is, omdat het zowel berline met dak is die in een cabriolet verandert, als een kleine strand pick-up.
Niet praktisch
Met een druk op de knop kan het vouwdak worden weggeklapt, net als bij een Fiat 500C. Maar de ingenieurs overtroffen zichzelf door de auto uit te rusten met twee grote stijlen in de vorm van een halve maan die ook verwijderbaar zijn.
In de praktijk moet je het vouwdak handmatig in de kleine kofferbak te duwen en vervolgens de stijlen verwijderen, die vrij omvangrijk en zwaar zijn. De grootste zorg is dat die dan ergens moeten worden achtergelaten, bij voorkeur in de garage, omdat ze gewoon niet in de auto kunnen worden weggeborgen. Daarnaast is het aangewezen om enkel bij goed weer cabrio te gaan rijden, want de C3 Pluriel heeft helemaal geen bescherming tegen slecht weer.
Advertentie – lees hieronder verder
Beperkt succes
Voeg daarbij de chronische elektrische problemen en het relatieve gebrek aan ruimte en je zal begrijpen waarom van de C3 Pluriel tot 2010 slechts 115.097 exemplaren werden geproduceerd. Dit was vooral een imagovoertuig dat Citroën toeliet om communicatieactiviteiten uit te voeren zoals “Trouw in de C3 Pluriel” (waarbij een voertuig werd uitgeleend aan trouwers) of de viering van de 60e verjaardag van de 2PK met de originele speciale reeks Charleston.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be