In Zwitserland heeft het kanton Wallis een onderzoek laten uitvoeren door het bedrijf Impact Living. Het idee was om de ecologische voordelen van de beschikbare plug-in hybride auto’s op de markt te evalueren. Ter herinnering: plug-in hybrides zijn de hybride auto’s die een batterij met een grotere capaciteit hebben (en die via een stopcontact op het netwerk kunnen worden opgeladen) en die zo enkele tientallen kilometers kunnen afleggen op enkel elektriciteit.
Eens de accu leeg is, neemt de verbrandingsmotor het over. Op deze manier kunnen het verbruik en de uitstoot tot een minimum worden beperkt. Of toch als je het spel correct speelt en zo vaak mogelijk op elektriciteit rijdt. Maar dit is het net: de studie concludeert dat deze plug-in voertuigen eigenlijk klimaatvallen zijn, omdat ze de uitstoot net verhogen in plaats van verminderen.
Hoezo?
De specialisten die het onderzoek hebben uitgevoerd nemen geen blad voor de mond. Voor hen is de plug-in hybride zuivere oplichting, omdat analyses aantonen dat voertuigen op de testbank… 230% meer verbruiken dan wat de constructeur heeft aangekondigd.
Advertentie – lees hieronder verder
Marc Muller van Impact Living zegt dat de resultaten alarmerend zijn en dat we in plaats van de aangekondigde 1,5 tot 2,5 l/100 km tussen 4 tot 7 l/100 km zweven in realiteit. Of de score van een dieselvoertuig. Plug-in hybrides verbeteren volgens hem de milieusituatie dus niet. “Voor mij is het een zwendel van CO2-normen, klimaatdoelen en consumenten!”, verklaarde hij op RTS.
Is het elektrische rijbereik een probleem?
Impact Living merkt op dat de autonomie van de accu’s extreem laag is en dat de voertuigen daarom veel te snel moeten overschakelen op de verbrandingsmotor om hun reis verder te zetten. Het bedrijf achter deze studie erkent uiteraard dat de Zwitserse wegomstandigheden niet helpen, omdat gebruikers zich snel in de bergen (een energieverslindend terrein) of op snelwegen bevinden.
Feit is dat de plug-in hybride wagen op deze vlakken in het nadeel is, omdat hij hybride en elektrische aandrijflijnen combineert, en dus een aanzienlijk hoger gewicht heeft dan een traditionele auto. Dit heeft natuurlijk ook een invloed op het verbruik. Deze voertuigen zijn daarom ook alleen in de stad interessant, vermeldt het onderzoek.
Het einde van de staatssteun
In Zwitserland worden deze voertuigen vooral gewaardeerd om hun voorwaarden voor de autoverkopers, die wanneer ze een plug-in hybride model verkopen het recht hebben om twee vervuilende auto’s ‘in ruil’ te verkopen (lees klassieke auto’s). Deze manier van handelen stelt invoerders dus in staat om boetes te ontlopen.
Naar aanleiding van deze studie heeft het kanton Wallis zopas aangekondigd dat het de subsidies voor plug-in hybride voertuigen volledig afschaft. Uiteraard heeft deze maatregel een aantal vertegenwoordigers van de sector doen reageren. Zij geven aan dat de auto bergaf (in de bergen) oplaadt en dat dit dus zijn grotere voetafdruk op andere momenten compenseert. Dit klopt inderdaad, zolang de batterij niet vol is. Anders gaat die elektriciteit van de afdaling gewoon verloren (omdat er geen ruimte meer is om ze op te slaan).
Als besluit geeft Impact Living aan dat plug-in hybride voertuigen het slechtste van de autosector combineren, met de nadelen van verbrandingsmotoren (luchtvervuiling, CO2-uitstoot, enz.) én elektromotoren (hoog gewicht en prijzen). Noteer dat deze nieuwe studie alleen de bevindingen bevestigt van andere onderzoeken die over dit onderwerp zijn uitgevoerd, waaronder die van de NGO Transport & Environment en de International Council on Clean Transportation (ICCT).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be