Actualiteit

Frankrijk wil hybrides na 2035 behouden

Geschreven door Alain De Jong | 14/07/2021

Het plan van de Europese Unie om verbrandingsmotoren na 2035 volledig te verbieden stuit op verzet in verschillende landen. Frankrijk liet zopas weten dat het ook na deze datum plug-in hybrides zal toelaten om de overgang naar emissieloos vervoer vlot te laten verlopen.

Net voor de aankondiging van de Europese Commissie van die tot doel hebben de CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen in Europa tot nul te verleiden in het kader van het en dus nog enkel elektrische auto’s zullen toelaten, liet de Franse regering weten dat ze deze regels niet zal naleven, zo melden de Franse media.

De Franse overheid had maandag een overleg met de autosector, die in ons buurland heel wat gewicht in de schaal werpt op economisch en sociaal vlak. In mei 2020 ontplooide Frankrijk nog een relanceplan van 8 miljard euro voor de sector die het al verscheidene jaren moeilijk heeft. Op deze vergadering met President Macron, waarbij de automerken (Renault, Stellantis, Toyota), toeleveranciers, sociale partners enzovoort aanwezig waren, werd de aanzet gegeven om deze ongeziene transitie in de auto-industrie in goede banen te leiden via een stappenplan dat gepaard zal gaan met de nodige investeringen van de overheid.

17 miljard euro investeren

Het Plateforme Automobile (PFA) dat de autosector in Frankrijk vertegenwoordigt, schat er de volgende vijf jaar 17 miljard euro moet worden geïnvesteerd in de sleuteltechnologieën van de auto-industrie van de 21ste eeuw om te kunnen overleven. Daarvoor zou 30% van de overheid moeten komen. Zoniet staan er zeker 100.000 banen in deze sector op de tocht.

Na het overleg tussen President Macron en de autosector werd “eveneens aangekondigd dat Frankrijk het volledige na 2035 niet zal volgen en plug-in hybrides langer zal blijven toelaten. “Deze maatregel is te drastisch en laat geen realistische transitie toe. Daarom zullen we ook na deze datum plug-in hybride modellen toelaten om een degelijke overgangsregeling voor onze bedrijven en maatschappij mogelijk te maken. We mikken ook op een beperking van de uitstoot van maximum 55% tegen 2030: minder dat wat de Europese Commissie vooropstelt, maar dit is tenminste een realistische doelstelling”, luidt het in de regeringsmededeling.

Trefwoorden

Lees ook

Vind vandaag nog uw auto

Auto's