In een interview met de Financial Times verkondigt Eurocommissaris Frans Timmermans de nieuwe plannen van de Europese Unie om de elektrische auto een extra stimulans te geven en de verbrandingsmotor verder uit te faseren. “Deze maatregelen moet ervoor zorgen dat de EU de gemiddelde uitstoot van CO2 in 2030 met 55% weet te verminderen ten opzichte van 1990. Er zullen strengere emissienormen komen voor nieuwe auto’s en de constructeurs zullen moeten betalen voor vervuilende motoren. Dit als onderdeel van onze ambitie om het landenblok tegen 2050 klimaatneutraal te krijgen”, stelt Timmermans in de Britse krant.
Meer laadpalen
Een belangrijk punt in dit plan is de installatie van meer oplaadpunten voor elektrische voertuigen. Daarvoor is nog heel wat werk aan de winkel, want uit een recent onderzoek blijkt dat 70% van alle Europese oplaadpunten in Nederland, Frankrijk en Duitsland staan. Timmermans wil dus het verhaal van de kip en het ei snel doorbreken, want nu aarzelen nog veel mensen om een elektrische auto te kopen omwille van de ‘range anxiety’, de angst om onderweg zonder stroom te vallen. Een beetje onterecht, want de huidige generatie elektrische wagens heeft gemiddeld toch een rijbereik van 250 kilometer of meer. Maar het klopt natuurlijk dat het netwerk van laadpalen voor EV’s en plug-in hybride auto’s in België (en de meeste andere Europese landen) nog sterk moet worden uitgebreid om echt functioneel te zijn en zo meer bestuurders over de streep te trekken om toch een elektrische auto te kopen.
Arm en rijk
Het uitfaseren van de verbrandingsmotor om de elektrische auto te stimuleren, is ideaal vanuit klimatologisch oogpunt maar roept tegelijk heel wat bedenkingen op sociaal en economisch vlak op. Momenteel kost een elektrische auto nog aanzienlijk meer dan een klassieke auto met een verbrandingsmotor (op benzine of diesel) en zijn zulke voertuigen daarom onbetaalbaar en dus onbereikbaar voor heel wat burgers in de Europese Unie, die zo op termijn zonder privévervoer dreigen te vallen. Vandaar dat er vooral in de ‘armere’ lidstaten minder enthousiasme is om deze elektrische transitie snel door te voeren.
Advertentie – lees hieronder verder
Timmermans erkent die problematiek maar zegt dat “de EU het eerste grote economische blok wil worden dat tegen 2050 klimaatneutraal is, en dat daarvoor de nodige actie vereist is, met ook plannen om de kosten van elektrische auto’s te reduceren en schonere voertuigen voor alle Europeanen toegankelijk te maken”.
Daarom zal de EU op 14 juli een reeks maatregelen voorstellen om dit klimaatplan om te zetten in een wetgeving. Om deze regels in werking te laten treden, is natuurlijk nog wel een meerderheid vereist in het Europees Parlement en een akkoord van de 27 lidstaten. Afwachten maar wat dat gaat geven.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be