In Nederland staan ze veel verder dan in België wat laadinfrastructuur voor elektrische en plug-in hybride auto’s betreft. Er worden ginds 66.665 laadpalen geteld, waardoor dit land de beste leerling van de Europese klas is wat het aantal laadpunten per vierkante kilometer betreft. Hoewel dus niet zoveel groter dan België qua oppervlakte, is het oplaadnetwerk er veel beter uitgebouwd.
Begin 2021 stonden er volgens AVERE in België nog geen 8.500 openbare laadpalen, waarvan slechts 476 snelladers, wat 1 oplaadpunt per 8 elektrische auto’s betekent. Gelukkig komt daar langzaam maar zeker verandering in, onder andere dankzij EDI, een onderneming van D’Ieteren, de Belgische invoerder van de merken van de Volkswagen Group. Dit bedrijf had in februari jongstleden aangekondigd 5.600 laadpalen bij te zullen plaatsen tegen 2022, wat ruwweg 100 extra laadpunten per week betekent.
In absolute cijfers
Nederland scoort dus het hoogst met 66.665 laadterminals, gevolgd door Frankrijk (45.751) en Duitsland (44.538). Deze top 3, meegedeeld door de European Automobile Manufacturers’ Association, bestrijkt samen 23% van het EU-grondgebied, maar is zoals hierboven aangehaald goed voor 7 van de 10 werkende laadpalen. Na Duitsland doet Italië het het best, maar het percentage oplaadpunten ligt wel fors lager (5,8%). Opvallend is dat de verschillen tussen West- en Oost-Europa gigantisch zijn. Zo tellen Griekenland, Bulgarije en Litouwen volgens de ACEA respectievelijk maar 275, 194 en 174 laadpalen.
Advertentie – lees hieronder verder
De helft minder CO2-uitstoot door autoverkeer
In 2030, het jaar waarin dieselwagens in Brussel verboden zullen zijn, zou Europa ongeveer zes miljoen publieke laadterminals moeten tellen, wil men de CO2-uitstoot van autoverkeer met de helft kunnen verlagen. Die berekening komt van de Europese Commissie zelf. Het probleem is dat men nog ver van dat streefdoel verwijdert zit, aangezien er vandaag nog geen 225.000 laadpalen zijn volgens de European Automobile Manufacturers’ Association. Deze belangenorganisatie van vijtien Europese automerken (met onder andere constructeurs van bussen en vrachtwagens) pleit ervoor dat de Europese leiders de lidstaten verplicht om fors te investeren in zowel nieuwe oplaadpunten voor elektrische auto’s als in waterstofstations voor modellen met een brandstofcel die enkel water uitstoten. Over de mogelijke toekomst van waterstofauto’s lees je meer in dit artikel.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be