Welk land telt de meeste laadpalen van Europa?

De absolute koploper wat laadpalen in Europa betreft, is Nederland. Bij onze noordenburen staat zomaar eventjes 26,7% van de laadpunten van de volledige EU. De nummer twee is Frankrijk (20,4%) en de derde plek wordt door Duitsland bezet (19,4%). Samen nemen deze drie landen maar liefst 70% van de terminals voor hun rekening. België doet het een pak slechter dan Nederland, met amper 3,8% van de laadpalen.

Gepubliceerd op 1 juli 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Welk land telt de meeste laadpalen van Europa?

In Nederland staan ze veel verder dan in België wat laadinfrastructuur voor elektrische en plug-in hybride auto’s betreft. Er worden ginds 66.665 laadpalen geteld, waardoor dit land de beste leerling van de Europese klas is wat het aantal laadpunten per vierkante kilometer betreft. Hoewel dus niet zoveel groter dan België qua oppervlakte, is het oplaadnetwerk er veel beter uitgebouwd.

Begin 2021 stonden er volgens AVERE in België nog geen 8.500 openbare laadpalen, waarvan slechts 476 snelladers, wat 1 oplaadpunt per 8 elektrische auto’s betekent. Gelukkig komt daar langzaam maar zeker verandering in, onder andere dankzij EDI, een onderneming van D’Ieteren, de Belgische invoerder van de merken van de Volkswagen Group. Dit bedrijf had in februari jongstleden aangekondigd 5.600 laadpalen bij te zullen plaatsen tegen 2022, wat ruwweg 100 extra laadpunten per week betekent.

In absolute cijfers

Nederland scoort dus het hoogst met 66.665 laadterminals, gevolgd door Frankrijk (45.751) en Duitsland (44.538). Deze top 3, meegedeeld door de European Automobile Manufacturers’ Association, bestrijkt samen 23% van het EU-grondgebied, maar is zoals hierboven aangehaald goed voor 7 van de 10 werkende laadpalen. Na Duitsland doet Italië het het best, maar het percentage oplaadpunten ligt wel fors lager (5,8%). Opvallend is dat de verschillen tussen West- en Oost-Europa gigantisch zijn. Zo tellen Griekenland, Bulgarije en Litouwen volgens de ACEA respectievelijk maar 275, 194 en 174 laadpalen.

Advertentie – lees hieronder verder

De helft minder CO2-uitstoot door autoverkeer

In 2030, het jaar waarin dieselwagens in Brussel verboden zullen zijn, zou Europa ongeveer zes miljoen publieke laadterminals moeten tellen, wil men de CO2-uitstoot van autoverkeer met de helft kunnen verlagen. Die berekening komt van de Europese Commissie zelf. Het probleem is dat men nog ver van dat streefdoel verwijdert zit, aangezien er vandaag nog geen 225.000 laadpalen zijn volgens de European Automobile Manufacturers’ Association. Deze belangenorganisatie van vijtien Europese automerken (met onder andere constructeurs van bussen en vrachtwagens) pleit ervoor dat de Europese leiders de lidstaten verplicht om fors te investeren in zowel nieuwe oplaadpunten voor elektrische auto’s als in waterstofstations voor modellen met een brandstofcel die enkel water uitstoten. Over de mogelijke toekomst van waterstofauto’s lees je meer in dit artikel.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Tot 10:30 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.