Sinds 5 maart bereikte de diesel in ons land een recordprijs aan de pomp van 2,084 euro per liter. Die prijsstijging is vooral te wijten aan de grote spanningen op de internationale markten die veroorzaakt worden door een sterk post-covid economisch herstel en de oorlog in Oekraïne. Natuurlijk speelt de hoge belasting op brandstoffen is ons land hierbij ook een grote rol, want in België betaal je maar liefst 58% aan accijnzen en BTW op een liter diesel. Zonder die heffing zou 1 liter diesel dus minder dan 1 euro kosten.
Duur in Zweden, goedkoop in Rusland
In de buurlanden gaan de prijzen dezelfde hoge richting uit, met daarnaast pieknoteringen in de Scandinavische landen (Zweden en Noorwegen). Maar even opmerkelijk: aan de andere kant van het brede pan-Europese spectrum prijkt Rusland met een dieselliterprijs van slechts 0,456 euro in het overzicht dat mobiliteitsorganisatie ANWB vorige maand publiceerde. Het verschil tussen Zweden en Rusland bedroeg toen maar liefst 1,713 euro per liter diesel of meer dan het viervoudige aan de pomp.
Goed, Rusland heeft zijn eigen oliebronnen, maar dan nog is de overheidspolitiek er duidelijk minder op gericht om de consument zwaar te belasten. De Belgen kijken intussen vol ongeduld uit naar de invoering door de regering van het omgekeerde cliquetsysteem, waardoor dankzij een verlaging van de accijnzen de brandstofprijs aan de pomp weer kan dalen tot een aanvaardbaar niveau.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be