De dashboards van nieuwe auto’s worden steeds gestroomlijnder en schakelaars, knoppen en tuimelaars moeten hoe langer hoe meer plaats ruimen voor touchscreens. Deze schermen zijn in wezen geïntegreerde smartphones of tablets geworden, compatibel met Apple CarPlay of Android Auto.
Vi Bilagare wilde te weten komen of deze vernieuwing effectief goed nieuws is voor de consument. Het magazine bracht voor het onderzoek 11 moderne automodellen samen, waaronder de Volkswagen ID.3, de Dacia Sandero, Tesla Model 3, BMW iX en Hyundai Ioniq5, en vergeleek ze met een goede oude Volvo C70 uit 2005.
Courante bedieningen
De testers kregen de opdracht om eenvoudige handelingen uit te voeren, zoals het verhogen van de temperatuur in de cabine, het inschakelen van de ontdooier, het afstellen van de radio, het resetten van de boordcomputer, het uitschakelen van het scherm, het inschakelen van de stoelverwarming en het afstellen van de helderheid van het instrumentenpaneel.
Wat blijkt: terwijl zulke handelingen in de Volvo gemiddeld 10 seconden in beslag nemen, werd het dubbele en meer gerekend in een moderne auto. En dan zijn er ook nog eens grote verschillen onderling. De ene interface, zoals die van een Tesla Model 3, is makkelijker te gebruiken dan de andere. Wat dat betreft, scoorden de VW ID.3 en de MG Marvel R het slechtst.
Advertentie – lees hieronder verder
Veiligheid in gevaar?
Een verklaring voor de resultaten ligt in ons spiergeheugen, dat het gemakkelijker maakt om de plaats van in te drukken knoppen te onthouden door herhaling dan menu’s te raadplegen, waar meerdere opeenvolgende handelingen op dezelfde plek vereist zijn.
Vi Bilagare bestudeerde trouwens ook de hoek van de schermen. In bepaalde wagens moeten bestuurders hun hoofd tot wel 56° kantelen om toegang te krijgen tot bepaalde functies. Niet alleen is dit een onnatuurlijke houding, ze werkt ook afleiding in de hand en dat is op zijn beurt slecht voor de verkeersveiligheid.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be