5 nadelen van een dieselwagen
1. Niet voor korte ritten
Dit is natuurlijk geen nieuws. Dieselmotoren zijn niet gemaakt om herhaaldelijk korte ritten mee af te leggen. Dat is immers slecht voor de roetfilter, wat tot motorstoringen kan leiden. Moet wel gezegd dat de situatie in vergelijking met vroeger is gebeterd.
2. Binnenkort verboden in steden
Het aantal lage-emissiezones in België (LEZ’s) en elders neemt toe en ze worden steeds strenger, vooral voor dieselmotoren. Alleen de nieuwste generatie dieselmotoren zal de komende jaren nog worden toegelaten. Maar voor hoe lang? In Brussel zijn alle dieselwagens al vanaf 2030 verboden, zo werd beslist.
Advertentie – lees hieronder verder
3. Beperkt aanbod
Steeds meer automerken verminderen hun aanbod dieselmotoren, vooral voor stadswagens maar niet alleen daarvoor. Er zijn zelfs merken die diesel helemaal vaarwel zeggen of dat al hebben gedaan, zoals bijvoorbeeld Porsche.
4. Minder waard achteraf
Het imago van de diesel heeft de laatste jaren een serieuze klap gekregen en de vraag op de tweedehandsmarkt ligt lager dan ooit. Bij een afnemende vraag hoort natuurlijk een lagere waarde op de tweedehandsmarkt, zoals we in deze marktanalyse al duidelijk maakten.
5. Lawaaierig
Een van de geneugten van rijden in een elektrische auto is dat hij erg stil is. Dit geldt ook voor een aantal benzinewagens, maar veel minder voor dieselwagens, zelfs als die goed geïsoleerd zijn.
3 voordelen van een dieselwagen
1. Zuinig
In de meeste gevallen blijft diesel zuiniger dan benzine. Dit geldt vooral voor de zwaardere modellen. Hoewel een dieselwagen duurder is in aanschaf, kan hij op termijn dus minder kosten, of toch als er veel mee gereden wordt.
2. Minder CO2-uitstoot
Nee, diesel is niet altijd vervuilender dan andere brandstoffen. Met name wat CO2 betreft, ligt de uitstoot lager dan die van vergelijkbare benzinemotoren. Over dit onderwerp wordt druk gediscussieerd, maar zelfs op het vlak van NOX-emissie lijken recente dieselmotoren (die op de juiste manier gebruikt worden) het voordeel van de twijfel te halen.
3. Comfortabel rijbereik
Een plug-in hybride of een elektrische wagen moet vaak worden opgeladen, afhankelijk van de capaciteit van de batterij. Qua rendement kan er voorlopig geen enkele aandrijving tippen aan een zuinige dieselmotor waarmee je lange afstanden kan afleggen zonder te hoeven stoppen, langer dan met benzinemotoren.
Conclusie
Het is moeilijk de eerste vraag met ja of nee te beantwoorden, omdat de keuze voor diesel sterk afhangt van het gebruik, maar in de (nabije) toekomst nog veel meer van politieke beslissingen. Dat moderne dieselmotoren niet te onderschatten kwaliteiten bevatten, is een ontegensprekelijke waarheid.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be