Actualiteit

Brussel zonder diesel en benzine: “Puur gebrek aan kennis”

Het verbod op diesel- en benzineauto’s in Brussel (vanaf respectievelijk 2030 en 2035) is “ideologisch en in strijd met de technologische realiteit”, zegt de Belgische Petroleum Federatie. “Het besluit van de Brusselse regering mist nuance en is zelfs onnodig.”

Belga, vertaald en bewerkt door Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 26 jun. 2021 | Leestijd: 6 min

“Het besluit van de Brusselse regering om voertuigen op benzine, diesel enzovoort te verbieden, mist nuance en is zelfs onnodig. Met de geleidelijke vernieuwing van het wagenpark kunnen we ervan uitgaan dat de overgrote meerderheid van de auto’s op onze wegen in 2030 aan de emissienormen zal voldoen. Ten eerste dankzij de lage-emissiezone (LEZ), en ten tweede dankzij technologische innovaties waardoor nieuwe auto’s probleemloos aan de luchtkwaliteitsnormen tegemoet zullen komen. Anders dreigt Brussel een uitzondering te worden in de nieuwe energiemix en de mobiliteit van duizenden Brusselaars en pendelaars te belemmeren”, waarschuwt de Belgische Petroleum Federatie, die ook spreekt over “eenzijdige houding van de Brusselse regering zonder een wetenschappelijke maar met een ideologische benadering zonder zelfs maar geldige alternatieven voor te stellen. Er is geen wetenschappelijke reden om moderne verbrandingsmotoren te verbieden.”

“Het is niet aan de beleidsmakers om a priori specifieke technologieën (diesel en benzine) uit te sluiten. Een auto moet al dan niet worden toegestaan op grond van duidelijk omschreven milieudoelstellingen, maar met inachtneming van de technologische neutraliteit”, zo stelt de federatie verder. De BPF beveelt de Brusselse autoriteiten aan om steun te verlenen aan koolstofarme en klimaatneutrale brandstoffen omdat deze “onmiddellijk kunnen worden gebruikt in de huidige modellen met verbrandingsmotoren en omdat zij gebruik maken van de bestaande distributie-infrastructuur (benzinestations). “Kortom, er zijn hier geen massale overheidsinvesteringen nodig.”

Advertentie – lees hieronder verder

Wat de elektrische auto als zodanig betreft, wijst de federatie erop dat deze niet kan worden beschouwd als een auto met nulemissie als we zijn hele levenscyclus analyseren (milieuverontreiniging door de winning en exploitatie van zeldzame metalen met gezondheidsrisico’s, en onzekerheid over de recycling van accu’s). De BPF besluit dat Brussel op zijn minst hybride auto’s toe moet staan, die de voordelen van elektrische en traditionele motoren combineren, waarbij dit gedeelte kan worden aangedreven door vloeibare brandstoffen met een laag koolstofgehalte.

“Een combinatie van simplisme en cynisme”

Burgers verbieden om vanaf 2030 een dieselwagen te gebruiken en vanaf 2035 een benzinewagen is een combinatie van simplisme en cynisme, zo reageerde Mobia, de federatie die Febiac, Renta en Traxio groepeert, op de beslissing van de Brusselse overheid die vorige week werd genomen. “Om tegemoet te komen aan de behoeften van de consument en aan de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs, volgt de auto-industrie een strategie die steunt op drie pijlers op het vlak van motorisering: ze richt zich op de mix van elektrische motorisaties met een batterij of een brandstofcel (waterstof), steeds meer hybride motoren die emissievrij rijden in de bebouwde kom mogelijk maken, maar ook hoogtechnologische, hoogefficiënte verbrandingsmotorenmotoren die kunnen draaien op de toekomstige synthetische brandstoffen zoals eFuel”, zegt Philippe Dehennin, voorzitter van Febiac, de Belgische federatie van de autosector.

Een gebrek aan kennis van de automobielsector

“Het nemen van een dergelijk besluit getuigt van een echt gebrek aan inzicht in de automobielsector. In plaats van te verbieden, verwachten we van de Brusselse regering concrete alternatieven die elektromobiliteit in Brussel kunnen bevorderen, zoals de ontwikkeling van een efficiënt netwerk van oplaadpunten, wat onvermijdelijk een dringende modernisering van het Brusselse elektriciteitsnet met zich mee zal brengen. Op dit punt behoren Brussel en de Brusselse regio duidelijk tot de slechtste presteerders in Europa”, aldus Andreas Cremer, algemeen directeur van Febiac. “Dit verbod is simplistisch, aangezien we nog steeds niets weten over de vooruitgang die de hoogtechnologische, hoogefficiënte verbrandingsmotor zal boeken, noch over de synthetische brandstoffen zonder netto-uitstoot die de werking ervan mogelijk zullen maken. Didier Perwez van Traxio, de Confederatie van de automobielhandel en -reparatie, is van mening dat iedereen de garantie moet krijgen “om vrij te kiezen voor eigen mobiliteit, waarvan de auto een integrerend deel uitmaakt”.

Stefan Delaet van Renta, de vereniging van autoverhuurbedrijven die bedrijfswagens leveren aan bedrijven, vreest dat het “abrupte” verbod op conventionele aandrijfsystemen vooral particulieren zal treffen. “Er is geen garantie dat er tegen 2030 een voldoende en betaalbaar aanbod zal zijn van (gebruikte en nieuwe) emissievrije voertuigen voor particulieren. Als gevolg daarvan zal individuele gemotoriseerde mobiliteit waarschijnlijk voorbehouden blijven aan rijken,” aldus de man. Hij roept de Brusselse regering ook op om “onmiddellijk te beginnen met het opzetten van een toereikende, openbaar toegankelijke oplaadinfrastructuur en een distributienetwerk die deze overgang kunnen ondersteunen, anders zal ook de elektrificatie van het wagenpark van bedrijven vertraging oplopen”.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon