Actualiteit

Volvo levert niet meer aan Rusland

De sancties die Europa en de Verenigde Staten aan Rusland opleggen, beginnen stilaan hun effect te krijgen. Intussen komen de leveringen van goederen aan het land van Poetin in het gedrang. Volvo is de eerste constructeur die aankondigt geen wagens meer naar Rusland te zullen verschepen. Andere merken zullen wellicht snel volgen.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 02/03/2022 | Leestijd: 2 min

De Russische inval in Oekraïne heeft zoals verwacht zware gevolgen, niet alleen op vlak van veiligheid, maar ook voor de economie en de internationale handel die in de getroffen regio vrijwel volledig is stilgevallen. Daarnaast zijn er nog de sancties van de NATO, de Europese Unie en de Verenigde staten die de transacties met Rusland sterk aan banden leggen en vrijwel onmogelijk maken.

Ook al kunnen de Westerse bedrijven hun goederen misschien nog in Rusland krijgen, de financiële afhandeling is veel moeilijker sedert Rusland uit het internationale betalingssysteem Swift is gebannen. Vandaar dat meer en meer bedrijven geen risico’s meer nemen en hun leveringen naar Rusland voorlopig opschorten tot de rust is weergekeerd.

Advertentie – lees hieronder verder

Dat gebeurt ook in de autosector, waar verschillende merken de transporten van nieuwe auto’s tijdelijk hebben stopgezet. De eerste constructeur die dat officieel meedeelde is Volvo, omwille van de “potentiële risico’s die voortvloeien uit het handelen met Rusland, waaronder de sancties die de EU en VS opleggen“.

Het besluit van Volvo is ergens een beetje verrassend, aangezien de fabrikant al enkele jaren in Chinese en niet meer in Zweedse handen is. China heeft Rusland immers geen sancties opgelegd.

Waarom dan wel?

Le boycott de la Russie a aussi des répercussions dans le secteur automobile. Plusieurs marques ont déjà suspendu leurs livraisons.

Deze positionering heeft wellicht te maken met het feit dat Volvo zich aansluit bij het standpunt van de Zweedse regering, die de westerse sancties heeft omarmd. Veel impact zal de leveringsstop trouwens niet hebben op de resultaten van Volvo zelf, want vorig jaar werden er slechts 9.000 wagens van het Zweeds-Chinese merk in Rusland verkocht. Een peulschil voor een autobouwer die zomaar eventjes 700.000 auto’s per jaar verkoopt. Maar als statement kan het zeker tellen.

Zullen er nog merken Rusland links laten liggen?

Verwacht wordt dat andere fabrikanten dit voorbeeld in de komende dagen of weken effectief zullen volgen. Daimler Truck, bijvoorbeeld, heeft ook de banden verbroken met het staatsbedrijf waarmee het samenwerkt. En het zal niet lang meer duren voor de leveranciers van onderdelen eveneens geen bestellingen meer zullen afleveren. Zo heeft Japan al laten weten dat het de levering van halfgeleiders annuleert totdat de oorlog voorbij is. Laat ons hopen dat dit zo snel mogelijk gebeurt.

UPDATE: ook Ford, Apple, Exxon Mobil en Boeing hebben hun activiteiten in Rusland inmiddels gestaakt.

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie