Achter de naam Zeekr schuilt het nieuwe elektrische premiummerk van de Chinese gigant Geely. Het merk werd in 2021 gelanceerd met een eerste voertuig, de Zeekr 001, een luxueuze elektrische SUV. De Zeekr 001 is uitgerust met een 300 kW (402 pk) sterke elektromotor en een 100 kWh lithium-ion accu waarmee hij op één lading zo’n 700 kilometer kan afleggen.
De ambities van Zeekr zijn duidelijk: het merk wil in 2030, binnen slechts 7 jaar, een van de drie belangrijkste spelers op de high-end markt voor elektrische voertuigen zijn. Om deze strategie te ondersteunen heeft Zeekr niet geaarzeld om de besten uit de sector binnen te halen, waaronder Spiros Fotinos, de voormalige CEO van Lexus Europe. Automotive News vroeg hem naar de haalbaarheid van deze strategie.
Challenger voor Tesla en Duitse premiummerken?
Volgens Spiros Fotinos is het doel te concurreren met de beste elektrische spelers in deze prestigieuze categorie. En snel, want deze strategie moet tegen het einde van het decennium worden bereikt. Daarvoor zal Zeekr zich focussen op uitzonderlijke producten en een uitstekende klantervaring. Voor het merk is er geen alternatief, want het wil snel bij de besten horen.
Advertentie – lees hieronder verder
Dat betekent dat het prestatieniveau van Tesla en uiteraard de drie Duitse premiummerken moet worden bereikt, die een kernrol innemen in het collectieve bewustzijn en de verkoop (75% van de premiumcategorie).
Zeekr weet uiteraard dat het kan rekenen op de geoliede machine van Geely, die de hele waardeketen van de elektrische auto beheerst. Dit maakt het uiteraard mogelijk om snel en tegen lagere kosten veel te produceren. De opmars kan dus zeer snel gaan.
Zal Zeekr ook kunnen profiteren van de ervaring van Volvo als onderdeel van Geely? De vraag werd niet gesteld, maar het antwoord is tussen de regels door wel te lezen: “We hebben een team van meer dan 800 ingenieurs in Göteborg (Zweden). Hun rol is aan te geven wat de Europese vereisten zijn of wat de richting van de Europese markt is,” zei Fitnos. Volvo hoort dus wel degelijk bij deze plan.
Inzetten op vernieuwing
Zeekr blijft ervan overtuigd dat de overstap naar elektrische auto’s een opportuniteit is om door te breken, omdat consumenten nieuwsgieriger zijn naar hun voertuigen dan die van anderen. Daarnaast zal het merk zijn gamma snel uitbreiden. Naast de 00 komt immers de Zeekr X aan, een andere middelgrote crossover die met 440 km autonomie tegen 600 km bij de 001 eveneens competitief belooft te worden. Maar er komen binnenkort ook nog andere modellen, ook al zegt Zeekr daar nog niets over.
Maar zal Zeekr echt premium zijn? Volgens zijn managers zeker wel, ook al zal de positionering qua prijs iets anders zijn, want Zeekr vindt de financiële inspanning die moet worden gedaan om een elektrische auto aan te schaffen echt (te) belangrijk. Er zou dus plaats zijn voor een merk dat iets toegankelijker is, maar nog steeds prestaties, kwaliteit of comfort van topniveau levert…
Op dit moment zijn de prijzen van de Zeekr nog niet bekend. En het merk neemt nog steeds wat tijd en observeert de resultaten van de prijzenoorlog die Tesla heeft gelanceerd.
Ook via abonnement
Zeekr wil ook iets nieuws brengen in het concept van gebruik of eigendom. Er zullen nog steeds fysieke dealers zijn, maar men kan uiteraard (en vooral) kopen via het internet, of het nu gaat om financiering, leasing of via andere formules. Het doel is om alles zo eenvoudig mogelijk te maken voor de gebruikers. Een abonnementsformule wordt ook bestudeerd, maar is nog niet klaar, omdat Zeekr eerst zeker wil zijn dat dit ook waarde toevoegt voor de bestuurder.
De eerste leveringen zijn voorzien in het laatste kwartaal van 2023 in Nederland en Zweden. Dan kondigt Zeekr aan dat het tot 2026 snel zal uitbreiden naar de rest van Europa. Het is dus afwachten of deze veroveringsstrategie snel zal slagen, want in tegenstelling tot Audi ooit of recenter DS, geeft Zeekr zichzelf geen 20 jaar geeft om te overtuigen en te slagen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be