Automarkt

ANALYSE – Grijpt Porsche weer de macht over Volkswagen?

Herbert Diess is teruggetreden als CEO van de Volkswagen-groep. Een vertrek dat veel vragen onbeantwoord laat. Blijkbaar wilden de aandeelhouders, toezichtsraad en vakbonden het vel van de baas. Maar waarom?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 27 jul. 2022 | Leestijd: 5 min

Het plotse vertrek van Herbert Diess (63 jaar) aan het hoofd van Volkswagen is ingeslagen als een bom. Het vertrekscenario is op z’n minst verrassend te noemen, zo bericht het Duitse dagblad Handelsblatt.

Het was bekend dat Diess in moeilijkheden verkeerde. Hij kreeg vooral verwijten door zijn totale omschakeling naar elektrische auto’s, maar ook door zijn drastische bezuinigingen. Intussen beginnen de tongen in de entourage van de baas wat losser te worden, met name binnen de toezichtsraad, het controleorgaan van de groep. Daar wordt gezegd dat Hans Dieter Pötsch, voorzitter van deze raad, tijdens een lunch met Diess gemeld zou hebben dat de groep niet langer met hem wilde samenwerken. Een verraste Herbert Diess nam 24 uur bedenktijd voor hij met het voorstel instemde om ‘in onderling overleg’ te vertrekken.

Advertentie – lees hieronder verder

‘Verstikkend’ beleid

Het is opmerkelijk dat het persbericht waarin het vertrek van Diess wordt aangekondigd leest als een eerbetoon aan zijn mandaat. Eind augustus 2022 had Diess in theorie een nieuw mandaat als CEO van de groep moeten krijgen. Maar het is niet de gemakkelijkste man en volgens Les Echos “wilde hij zich nooit aanpassen aan het beleid dat typisch is voor Volkswagen” en dat verdeeld is tussen de stichtende families, de deelstaat Nedersaksen en de machtige werknemersraad. Bij het begin van zijn mandaat gaf Diess zelf ook toe dat hij er niet in slaagde om deze macht te doorbreken, die hij verstikkend vond.

Le départ de Herbert Diess chez VW pose beaucoup de questions...

Bovendien had Diess gespannen relaties met de werknemers. Zo dreigde hij 30.000 banen te schrappen om competitief te blijven op de markt van de elektrische auto. De vakbonden beschouwden hem als ‘oncontroleerbaar’.

Diess is ook de man die na Dieselgate aan het roer van Volkswagen kwam, die de elektrische transformatie bij Volkswagen initieerde en de meeste investeringen concentreerde op deze technologie. Hij voerde actief campagne bij Europa voor het einde van de verbrandingsmotor in 2035, wat hem zeker niet alleen vrienden opleverde. Porsche nam bijvoorbeeld het tegenovergestelde standpunt in en wilde de mogelijkheid van e-fuels openhouden om zijn 911 te laten overleven. In dat verband had Diess wellicht ook enkele vijanden bij andere constructeurs die probeerden om een soepeler en voor de industrie realistischer einde van de verbrandingsmotor te regelen.

Herbert Diess betaalt wellicht ook de prijs voor zijn optimisme en zijn extreme drang om te concurreren met Tesla. Hij wilde bijvoorbeeld de Amerikaanse constructeur voorbijsteken tegen 2025. Maar zijn elektrische strategie liep telkens opnieuw veel vertraging op, in de ogen van de aandeelhouders. De ID.3 begon zijn carrière met tien maanden vertraging. En nog meer modellen zullen pas later verschijnen wegens interne problemen bij Cariad, de afdeling die nieuwe software schrijft voor de elektrische auto’s.

Surprise chez VW : le grand boss quitte le navire !

Oliver Blume (54 jaar), de vervanger van Diess, is geboren in de streek rond Wolfsburg en is perfect op de hoogte van de manier waarop het bedrijf bestuurd wordt. Hij heeft dus meer kans om het vol te houden aan het hoofd van het bedrijf. Vooral ook omdat de familie Porsche, een historische en zeer machtige aandeelhouder, hem het volledige vertrouwen geeft. Onder meer de ontwikkeling van de Porsche Taycan in amper vier jaar was een krachttoer van Blume. Sommigen zien in deze vervanging ook een putsch van de families Porsche en Piëch om opnieuw de macht te grijpen binnen de groep en de te volgen weg te dicteren.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon