Na vier jaar goede en trouwe dienst verlaat Herbert Diess, de topman van de Volkswagen-groep, het bedrijf waar hij aan het hoofd stond. In een mededeling maakte Volkswagen bekend dat hij vervangen wordt door de huidige topman van Porsche, Oliver Blume. De voorzitter van de toezichtsraad Hans Dieter Pötsch verklaarde dat “Herbert Diess een sleutelrol heeft gespeeld in de transformatie van het bedrijf tijdens zijn ambtstermijn” en voegde eraan toe dat “hij het bedrijf niet alleen door extreem moeilijke tijden leidde, maar ook fundamenteel strategisch herschikte”. Een mooi eerbetoon, maar dat is uiteraard vooral uit beleefdheid.
Herbert Diess en Volkswagen hebben ‘in onderling overleg’ besloten dat een vertrek beter was. De CEO van de Volkswagen-groep werd al maandenlang fel bekritiseerd. Zijn positie stond vooral op het spel door de strategische heroriëntatie van de groep sinds Dieselgate en de gedwongen evolutie naar de elektrische en geconnecteerde auto.
Recente spanningen
De laatste interne spanningen (die openbaar werden) dateren van de winter van 2021. De ondernemingsraad bekritiseerde de evolutie richting de volledig elektrische auto. Maar dat was niet het enige knelpunt. De manier van leidinggeven en de besparingspolitiek van de Oostenrijker werden ook met de vinger gewezen. Herbert Diess heeft de reputatie een onbuigzame leider te zijn.
Nochtans deed Diess de jongste maanden wel water bij de wijn. Hij aanvaardde de leiding over de activiteiten in China – de belangrijkste markt van de wereld – over te dragen aan een collega. In ruil kreeg hij de supervisie over Cariad, het dochterbedrijf dat belast is met nieuwe software, een domein waar Volkswagen met grote interne problemen kampt die vandaag een sterke impact hebben op de lanceringskalender van nieuwe modellen.
Advertentie – lees hieronder verder
De 63-jarige Herbert Diess verlaat dus de groep waar hij in 2015 aan de slag ging, net voor Dieselgate uitbrak. Hij kwam van BMW en verving daarna Matthias Müller, voormalig CEO van Porsche, die op zijn beurt Martin Winterkorn had vervangen, de CEO die in functie was tijdens Dieselgate en beschuldigd werd van gesjoemel met dieselmotoren. Toen Diess in 2018 de teugels van Volkswagen overnam, begon hij een zeer ambitieuze transitie naar de elektrische auto. Diess heeft altijd volgehouden dat in 2026 één op de vier door de groep verkochte auto’s elektrisch zou zijn. Om dit doel te bereiken, werd intussen al 52 miljard euro geïnvesteerd in deze technologie. Dat leverde hem felicitaties op van Elon Musk, de CEO van Tesla.
Oliver Blume moet geruststellen
Tesla is precies ook het bedrijf dat Herbert Diess als voorbeeld zag. De Volkswagen-groep zorgt dan ook voor stevige concurrentie, met name op het vlak van software (Cariad) of de wens om Porsche op de beurs te introduceren. Het valt af te wachten hoe de investeerders het nieuws over het vertrek van Diess zullen ontvangen.
Zijn vervanger komt opnieuw uit de directie van Porsche: Oliver Blume, de huidige CEO van Porsche, neemt de plaats van Diess in. Oliver Blume begon als stagiair bij Audi, ging dan in dienst bij Seat en klom snel op de ladder. Eerst bij Volkswagen en dan bij Porsche, waar hij verantwoordelijk werd voor de productie in 2013, voor hij de taak van CEO Matthias Müller overnam, die naar Volkswagen verhuisde om de crisis rond Dieselgate te beheersen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be