Automarkt

Audi schrapt A1, maar niet alle instapmodellen

Op het hoogtepunt van de crisis gaf Audi aan te zullen stoppen met de productie van kleine modellen en zich alleen nog te richten op grotere, meer winstgevende modellen. Vandaag keert het merk terug op zijn stappen met het nieuws dat kleine auto’s altijd op het programma zullen staan.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 10 okt. 2022 | Leestijd: 3 min

Begin 2022, na de coronacrisis en te midden van een tekort aan halfgeleiders, kondigde Audi een ingrijpende wijziging van zijn strategie aan. CEO Markus Duesmann verklaarde aan het Duitse dagblad Handelsblatt de intentie om zich voortaan te richten op luxewagens, ten koste van de meer betaalbare instapmodellen. Het merk moest zijn winstgevendheid maximaliseren door zijn inspanningen (en zijn verkoop) te concentreren op de grotere modellen, die meer winst opleveren.

In dat verband wordt verwacht dat Audi binnen drie jaar zijn huidige instapmodel A1 niet meer vervangt. Nochtans is dit model sinds 2010 commercieel best succesvol in Europa. Het probleem is echter dat dit model buiten het oude continent niet echt een afzetmarkt vindt, wat blijkbaar intern een twistpunt is. De A1 is dus onvoldoende mondiaal en dat maakt hem niet rendabel.

Advertentie – lees hieronder verder

Toch nog stadswagens

Je zou dus denken dat het afgelopen is met stadswagens binnen het merk met de vier ringen. Maar dat is niet het geval, want Audi heeft nog altijd de ambitie om compacte auto’s of stadswagens te bouwen, onder de A3 dus. Dit is wat Oliver Hoffmann, directeur van de onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling, aan onze collega’s van Top Gear verkondigde.

Audi gaat uiteindelijk toch door met de bouw van kleine modellen.

Hij verklaarde namelijk: “We hebben grote interesse in kleine stadsauto’s, maar denken na over een buitengewone oplossing voor dit type model. We verwachten dat de vraag naar stadswagens en vooral elektrische stadswagens wereldwijd hoog zal blijven.”

Het is bekend dat Skoda en Volkswagen momenteel werken aan een project voor een elektrische stadswagen die wellicht ‘out of the box’ is. Technisch gezien verandert de aanpak niet, in die zin dat de huidige A1 het MQB-A0-platform gebruikt dat hij gemeenschappelijk heeft met de VW Polo, Skoda Fabia en Seat Ibiza.

Wat wel grondig dreigt te veranderen, is de aandrijfvorm, aangezien alle Audi-modellen tegen 2027 100 procent elektrisch moeten zijn, van de A3 tot de A8. Toch ten minste in één variant, want we nemen aan dat er ook nog versies met verbrandingsmotor zullen bestaan. We moeten dus nog even geduld oefenen om de volgende ‘goedkope’ Audi te ontdekken…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon