Peugeot een saai automerk noemen, is een gigantische brug te ver. Akkoord, de Franse fabrikant bouwt in de eerste plaats familievriendelijke wagens en utilitaire vierwielers, maar dat wil niet zeggen dat er geen sprake is van enkele noemenswaardige modellen die liefhebbers van motorsport kunnen appreciëren. We denken dan niet spontaan aan de RCZ of zelfs maar de ‘R’-versie daarvan, wel aan hete hatchbacks zoals de 205 GTi (en zijn veel krachtigere broer de 205 T16), de 308 GTi en in recente termen de 508 PSE, een zeer snelle hybride waarvan je hier onze prototypetest kan lezen.
Jammer genoeg lijkt het erop dat die 508 PSE (en PSE-modellen tout court) geen lang leven is beschoren. De verkoop loopt immer niet zoals verwacht en plannen voor een 308 PSE werden inmiddels al opgeborgen. “Hier is geen markt meer voor”, gaf Jérôme Micheron, productdirecteur van Peugeot, onlangs te kennen. De topman wijst natuurlijk op de CO2-quota van 95 g/km die moet worden gehaald (het maxiumgemiddelde per wagen per constructeur, nvdr.), waardoor pk-zwangere modellen, hybride of niet, alles behalve interessant zijn. De fusie tussen PSA en FCA zit er blijkbaar ook voor iets tussen, want de daaruit gevloeide nieuwe autogroep Stellantis zet het mes in modellen die “niet rendabel genoeg zijn”. Snel en elektrisch moet wel kunnen (er is zelfs sprake van een gretige e-208), maar investeren in straffe benzine- of dieselwagens is dus niet meer aan de orde.
Dit doet ons terugdenken aan de Peugeot 908 RC, een studiemodel van 2006. Da’s al een hele poos maar nu ook weer niet zó lang geleden, al zag de blik op de toekomst er toen wel volledig anders uit. De 908 RC belichaamde wat het Peugeot van nu had kunnen zijn, met de nadruk op spitstechnologie in combinatie met krachtige dieselmotoren.
Advertentie – lees hieronder verder
Diesel?
2006 was twee jaar voor het dieselgate-schandaal losbarstte. In die periode was je net “begaan voor het milieu” als je met een zelfontbrander reed, simpelweg omdat de CO2-uitstoot daarvan kleiner was – en nog steeds is – dan die van een evenwaardige benzinewagen. Het was ook toen dat diesel tot in de hoogste regionen van de motorsport was doorgedrongen, althans in die van uithoudingsraces. Wat deed Peugeot? De 700 pk en 1.200 Nm koppel (!) opwekkende 5,5-liter V12 HDi-twinturbodiesel van de 908 HDI FAP, goed voor deelnames in onder andere Spa-Francorchamps en Le Mans, in een conceptcar proppen (als centrale middenmotor!) en die langgerekte slee met vier evenwaardige zitplaatsen 908 RC te dopen.
Andere denkwijze
Vanzelfsprekend is de 908 RC, die “maar” 1,8 ton woog en sneller dan 300 km/u kon, niet in productie gegaan, maar hij toont wel aan hoe Peugeot vijftien jaar geleden “dacht”. Het merk en de markt in zijn geheel hadden een pak minder zorgen dan nu, met minder focus op uitstoot. Natuurlijk is het een zeer goede zaak dat emissiearm en liefst emissievrij rijden de norm wordt, maar het doet de hoop op toekomstige hete hatchbacks compleet vervliegen…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be