Wat is er aan de hand binnen de Stellantis -groep in België? Volgens De Tijd en L’Écho hebben bijna alle dealers van het land (Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat Automobiles, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall en binnenkort ook Leapmotor International) samen een brief aan hun moederbedrijf ondertekend waarin ze hun kritieke situatie beschrijven.
De afgelopen weken hebben de dealers de verkoopcijfers duizelingwekkend zien dalen. Dit is het geval in de Verenigde Staten en nu ook in Europa, maar vooral in België, zoals blijkt uit de laatste cijfers. En dat is nog niet alles: de dealers klagen ook over kwaliteitsproblemen en een chaotisch beheer van het netwerk.
Rampzalig agentschapsmodel
De brief is gericht aan de nieuwe baas van Stellantis in Europa, Jean-Philippe Imparato, in de hoop dat hij zal reageren. Aandachtspunten zijn onder andere de snelle daling van het marktaandeel, de overdreven prijsstijgingen tegenover de concurrentie en de rampzalige invoering van het nieuwe agentschapsmodel voor dealers. In dit model verandert de dealer van een onafhankelijke investeerder naar een afleverpunt en ontvangt hij een commissie voor elk nieuw verkocht voertuig. De prijs wordt dus bepaald door de fabrikant, net als kortingen of speciale voorwaarden, waardoor er minder ruimte is voor onderhandeling tijdens de aankoop. En dat beïnvloedt blijkbaar ook de verkoop.
Advertentie – lees hieronder verder
IT-problemen
In België gaat de Frans-Italiaanse groep al meer dan vijf jaar achteruit. In 2019 verkocht Stellantis nog 125.000 nieuwe auto’s per jaar, maar dit jaar zal het volume slechts 65.000 stuks bedragen. De fout ligt bij Stellantis, zeggen de dealers. Zij geven aan dat de IT-systemen nog altijd niet goed werken (het configuratiesysteem selecteert bijvoorbeeld de verkeerde kleuren, omdat het de specifieke kenmerken van bepaalde markten niet herkent). Ook de overdracht van administratieve taken verloopt niet goed.
Er zijn dus problemen bij het plaatsen van orders. En de situatie is ernstiger in België dan elders in Europa, aangezien ons land een van de testlanden is voor dit nieuwe agentschapsmodel. Stellantis wilde voorrang geven aan de grote garages, maar lijkt zijn tanden stuk te bijten, want de kleinere dealers zijn toch nog altijd goed voor 20% van de verkoop. Heeft de Tavares-methode zijn grenzen bereikt?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be