De baas van PSA sprak met AutoExpress: “Als je ziet hoe de CO2-voorschriften zijn gedefinieerd, zien we dat hoe kleiner de auto is, hoe hoger de eisen worden. Het bereiken van de CO2-emissiereductiedoelstelling zal daarom moeilijker zijn voor kleine modellen dan voor een grote.”
Luca de Meo, de topman van Seat, zei iets soortgelijks tegen de Britse website: “Het is absurd”, aldus de man. “Het is veel makkelijker om de uitstoot van een grote sedan te verlagen.” En bij Opel en Renault zouden de stadsauto’s “ook niet klaar zijn voor een onmiddellijke vernieuwing”.
Betekent dit het einde van kleine budgetvriendelijke auto’s? Niet per sé, want er blijven uitzonderingen bestaan. Zo heeft Hyundai bijvoorbeeld net een gloednieuwe i10 geïntroduceerd die betaalbaar zal zijn. En als we verder in de toekomst kijken, kan deze niche wellicht opnieuw in de belangstelling komen als de accu’s voor elektrische auto’s aanzienlijk goedkoper geworden zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be