Automarkt

Chinese elektrische auto’s blijven stijgen in Europese verkoopcijfers

Beetje bij beetje presteren de Chinese autoconstructeurs beter op onze markt. In juni 2024 namen ze zelfs 11% van de verkoop van elektrische auto’s op ons continent voor hun rekening. Het is niet de gevreesde tsunami, maar wel een duidelijke stijging… En die is wellicht nog niet voorbij.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 6 aug. 2024 | Leestijd: 3 min

In juni 2024 bereikten Chinese constructeurs een nieuwe mijlpaal in hun verovering van de automarkt van het oude continent: ze waren goed voor 11% van de verkoop van elektrische auto’s. Dit is een record, ook al heeft de Europese Commissie de invoerheffingen op Chinese auto’s opgeheven.

In totaal werden er meer dan 23.000 auto’s van Chinese merken ingeschreven. Dat is een stijging met 72% tegenover vorige maand. De producten van de SAIC-groep trokken de meeste belangstelling. Volgens gegevens van specialist Dataforce heeft MG duidelijk kopers overtuigd, met 13.366 exemplaren. Dit merk ligt ver voor op zijn rivalen. BYD verkocht maar 3.958 exemplaren, GreatWall 563, Xpeng 412 en Hongqi met 162. Zij vormen de top vijf.

Advertentie – lees hieronder verder

Valse cijfers?

Zijn Europese automobilisten echt gek op Chinese auto’s, en MG’s in het bijzonder? Toch niet helemaal. Dataforce wijst erop dat 40% van de inschrijvingen van de MG4 in juni gebeurde door dealers van het merk. “Dit is geen gezonde groei”, benadrukken de specialisten van het marktonderzoeksbureau. Dit komt omdat auto’s die vóór 5 juli 2024 ingeschreven werden, nog verkocht konden worden zonder de extra invoerheffingen. Wellicht kregen de dealers de opdracht om een grote stock van nieuwe auto’s aan te leggen om de nieuwe invoerheffingen te omzeilen. Ter herinnering: SAIC (MG) wordt bijzonder hard getroffen door deze extra invoerheffingen (+38%). BYD betaalt ‘maar’ 17% extra, bovenop de bestaande 10% invoerrechten.

youtube

Foto: YouTube

Ook al zijn de cijfers wellicht een beetje kunstmatig, de doorbraak van de Chinese elektrische auto’s is duidelijk. Vermeldenswaardig is dat de verkoop van elektrische auto’s in Duitsland daalde (-18%), maar in Italië explodeerde (+117%) door de invoering van aankoopsubsidies door de regering Meloni.

Het valt nog te bezien of deze goede cijfers de komende maanden bevestigd worden – vanaf september, want juli en augustus zijn logischerwijs rustig – en of de Europese invoerheffingen een impact hebben op de verkoop van de Chinese merken. Als er al een impact is, zal die van korte duur zijn. Heel wat fabrikanten bereiden zich voor om hun auto’s in Europa zelf te assembleren, waardoor ze de nieuwe heffingen helemaal kunnen vermijden. Leapmotor assembleert al in een Stellantis-fabriek in Polen, BYD gaat twee fabrieken bouwen en Chery vestigt zich in Spanje in een voormalige Nissan-fabriek. En daar blijft het niet bij…

Hoe dan ook, blijven de Chinese auto’s de wereld veroveren. In de eerste helft van 2024 was China de grootste exporteur van auto’s wereldwijd, vóór Japan. In totaal werden 2,79 miljoen voertuigen geëxporteerd, waaronder 2,34 miljoen personenwagens en ongeveer 454.000 bedrijfsvoertuigen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon