Verhoogde invoerrechten in Europa: moeten automobilisten betalen?

Europa heeft besloten om de invoerrechten op auto’s uit China te verhogen. Vanaf 1 juli zullen deze stijgen op alle geïmporteerde producten, naar 17% tot 38%. Maar fabrikanten lijken niet bereid om de rekening te betalen, waardoor die zal worden doorgeschoven naar de automobilisten.

Gepubliceerd op 17 juni 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Verhoogde invoerrechten in Europa: moeten automobilisten betalen?

Vorige week heeft Europa fabrikanten die auto’s importeren vanuit China op de hoogte gebracht van een aanzienlijke verhoging van de douanerechten. De reden? Volgens een onderzoek van de Europese Commissie speelt China vals en subsidieert Beijing zijn nationale fabrikanten, wat hen een beslissend commercieel voordeel geeft.

Concreet zullen de invoerrechten vanaf 4 juli 2024 dus stijgen en, tegen alle verwachtingen in, variëren naargelang de mate van samenwerking die de fabrikanten toonden tijdens het onderzoek van de Commissie. BYD is een goed voorbeeld en zal “slechts” 17% extra moeten betalen. Aan de andere kant krijgt SAIC een verhoging van 38% bovenop de reeds bestaande 10%, wat het totaal op 48% brengt.

Te verwachten verhogingen

Deze invoerrechten zullen niet alleen de Chinese fabrikanten treffen, integendeel. Westerse autofabrikanten die voertuigen in China assembleren en naar Europa exporteren, zullen gemiddeld 21% extra invoerrechten moeten betalen. Dit gaat onder andere over Tesla Model 3, de Dacia Spring, de BMW iX3 en de Volvo EX30.

tesla3

Advertentie – lees hieronder verder

Maar fabrikanten zijn niet bereid om deze douanerechten te betalen, wat betekent dat zij niet in hun marges zullen snijden, waardoor de prijzen zullen stijgen. En dit is precies wat Tesla net heeft aangekondigd voor zijn Model 3. Op de website van de fabrikant in België, Frankrijk, Duitsland en Ierland staat dat klanten vanaf over 3 weken meer voor hun elektrische auto zullen betalen. “We verwachten dat we de prijzen van de Model 3-voertuigen zullen moeten verhogen vanaf 1 juli 2024. Dit is het gevolg van extra invoerrechten die waarschijnlijk zullen worden opgelegd aan elektrische voertuigen die in China worden geproduceerd en in de EU worden verkocht.”

Een PR-stunt?

Maar misschien is er sprake van een marketingstruc… Het is immers bekend dat het momenteel niet zo goed gaat met Tesla. En de Commissie legt deze rechten nog niet op. Het idee is dat ze voorlopig tijdelijk zijn en pas definitief worden als China niet reageert op het verzoek van de EU om een overeenkomst te sluiten die compatibel is met de WTO-regels (die uiteraard subsidies en oneerlijke concurrentie verbieden). De invoerrechten die vanaf juli verschuldigd zijn, zouden dus als garantie of voorzorgmaatregel gelden. Ze zouden alleen effectief van kracht gaan als het onderzoek,  dat in november afloopt, tot dezelfde conclusies komt.

Het bericht van Tesla zou dus ook geplaatst kunnen zijn om druk uit te oefenen op kopers om vóór 4 juli te bestellen of een voorraadauto te nemen. Een eenvoudige mededeling dus, waarmee Tesla zijn verkoop tijden zou kunnen stimuleren. Hoe dan ook, in deze situatie lijkt het duidelijk dat het de automobilist zal zijn die hiervoor zal moeten betalen. Als de verhoogde douanerechten worden bevestigd, zal Europa alleen maar druk uitoefenen op haar eigen burgers, die nu al moeite hebben om over te stappen op elektrische auto’s vanwege de te hoge prijzen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Japanse automerken in zwaar weer: Nissan-baas halveert zijn loon

Er is al veel gezegd en geschreven over de malaise die de westerse automerken doormaken. Maar de crisis heeft nu ook het land van de Rijzende Zon bereikt. Door een tegenvallende verkoop gaat Nissan bijvoorbeeld 9.000 jobs schrappen, terwijl de grote baas het mes zet in zijn eigen loon. Ligt het aan de verkoop, of spelen er andere zaken?

Tot 10:30 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.