De autosector verkeert opnieuw in moeilijkheden. Hoewel fabrikanten zijn begonnen met de overgang naar elektrische auto’s, vinden ze voorlopig geen kopers voor elekrische auto’s meer, wat hen onder druk zet. Dit zorgt voor duidelijke rentabiliteitsproblemen. De situatie wordt nog ingewikkelder doordat steeds meer Chinese autofabrikanten verschijnen op de Europese markt, met modellen die aanzienlijk goedkoper zijn en net zo efficiënt zijn als die van westerse fabrikanten.
Om het publiek te overtuigen en de verkoop te stimuleren, hebben sommige fabrikanten begrepen dat ze het anders moeten aanpakken. Dit is het geval voor BYD, expert op het vlak van elektrische auto’s, die nu ook plug-in hybrides in zijn assortiment opneemt. Die zouden mogelijks een betere toekomst in Europa hebben dan verwacht, aangezien de uitfasering van verbrandingsmotoren in 2026 opnieuw moet worden beoordeeld (de beroemde “herzieningsclausule”). Tot dan lijkt alles erop te wijzen dat plug-in hybrides “verlengd” kunnen worden om de overgang soepeler te laten verlopen.
Prijsverlaging
In deze context is BYD van plan om zijn huidige assortiment te vervolledigen met de Seal U, een gezins-SUV die ook beschikbaar zal zijn in een DM-i versie, ofwel plug-in hybride. Deze zal worden uitgerust met een 4-cilinder benzinemotor van 130 pk gekoppeld aan twee elektromotoren, één van 204 pk aan de voorkant en één van 163 pk aan de achterkant. Het gecombineerd vermogen is niet bekend, maar we weten dat het op 5,9 seconden van 0 tot 100 km/u accelereert. Niet slecht. Wat de batterij betreft, doet BYD ook geen concessies, want het lithium-ijzerfosfaat (LFP) pakket zal een capaciteit hebben van 18,3 kWh, ofwel een elektrisch bereik van ongeveer 70 km. Ook hier is het behoorlijk comfortabel en boven het gemiddelde.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar het echte nieuws is dat BYD heeft besloten om dit model financieel zeer krachtig op de Europese markt te positioneren. Zo heeft de fabrikant laten weten dat deze plug-in hybride zal worden aangeboden voor dezelfde prijs als een benzinemodel van westerse concurrenten. Waarschijnlijk een belangrijk argument voor klanten, die zo voor een redelijke prijs een auto met een goed elektrische actieradius kunnen krijgen en geen concessies zouden moeten doen als het gaat om lange afstanden – cruciale punten bij elektrische auto’s.
Deze strategie zal BYD in staat stellen om een marktsegment te betreden dat momenteel goed is voor 10% van de Europese verkoop. De Seal U DM-i zal niet het enige PHEV-model in het assortiment zijn, aangezien andere snel zullen volgen. De Volvo XC60, Ford Kuga of Mercedes GLC zouden zich dus allemaal zorgen moeten beginnen maken. De prijzen zijn nog niet bekend, maar de commercialisering van de Seal U DM-i zou deze zomer moeten starten. Weer een nieuwe doorn in het oog – of een schroef in de band? – van westerse autofabrikanten…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be