We hebben het natuurlijk over Noorwegen, het walhalla voor elektrische auto’s. Het Scandinavische land blijft de wereld met verstomming slaan, nu blijkt dat het in de maand augustus zijn eigen record heeft gebroken. Maar liefst 94,3 procent van alle inschrijvingen van nieuwwagens was elektrisch. En dan bedoelen we dus uitgerust met een tractiebatterij, en niet geëlektrificeerd onder het mom van een stekkerhybride. Het hoeft natuurlijk geen betoog dat het land daarmee wereldwijde koploper blijft in de adoptie van elektrische voertuigen. Niemand komt nog maar in de buurt.
Dat Noorwegen al meermaals het nieuws heeft gehaald met deze erg succesvolle omwenteling – zeker voor een land dat elk jaar duizelingwekkende inkomsten uit olie en gas haalt – maakt het record misschien een beetje voorspelbaar. Maar analisten waren het erover eens dat het land door zijn gunstige taksbeleid makkelijk 80% zou bereiken. De laatste loodjes zouden weliswaar een pak zwaarder wegen. Dat blijkt dus niet het geval. Tien jaar vroeger dan de Europese ambitie wil Noorwegen vanaf 2025 geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotor meer leveren, en het zit daarvoor helemaal op koers. De bazin van de Noorse vereniging voor eigenaars van elektrische auto’s (Norsk Elbilforening) Christina Bu zei: “Deze cijfers zijn zeer overtuigend om vanaf januari een 100% elektrische verkoop te halen.” Over het hele jaar genomen zit Noorwegen aan 87%.
Particulieren voorop in de transitie
Nochtans zag het er even anders uit. Met de ingang van 2024 verklaarde de overheid een deel van de ondersteunende maatregelen verbeurd, en elke euro boven 500.000 kronen (ongeveer de waarde van een basismodel van de Volkswagen ID.4) kwam niet langer in aanmerking voor een vrijstelling van belastingen. Toen vreesde de Norsk Elbilforening nog dat dit de doelstelling zou torpederen. Maar na een lichte inzinking en stagnatie zit de adoptiesnelheid voor e-auto’s weer helemaal goed. En het zal misschien verrassen dat particulieren het zelfs beter doen dan de bedrijven. Onder die eerste groep bedroeg het stekkeraandeel zelfs meer dan 96% in augustus. Wie nog een model met verbrandingsmotor koopt, is in zijn vriendenkring ondertussen een zwart schaap. Het contrast met België, waar negen op de tien elektrische auto’s op de naam van een bedrijf staat, kan amper groter zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
De sterke positie onder particulieren toont zich ook in de top tien van best verkochte auto’s in het land. De Tesla Model Y zit gebeiteld op zijn troon en verkocht met 2.107 stuks in de maand augustus meer dan dubbel zo goed dan de Volvo EX30 (932 exemplaren). Op de derde plek volgt de Skoda Enyaq (720 stuks), gevolgd door de Volkswagen ID.4 (584) en de Toyota bZ4X (526) op de vijfde plek. Al deze modellen kosten rond de 50.000 euro.
Geen andere keuze meer
Het succes van Noorwegen schuilt volgens de directeur van de Noorse Dienst Inschrijvingen in het aanpassen maar vooral behouden van voordelen. Zo heeft de overheid in het begin van de zomer een gunstig regime speciaal voor leasing- en taxibedrijven gelanceerd, omdat het merkte dat die sector achterop hinkte. Merken als Volkswagen en Hyundai zijn al volledig gestopt met de verkoop van modellen met een verbrandingsmotor, waardoor de Noren zelfs geen keuze meer hebben. Ze moeten al flink moeite doen willen ze nog op benzine of diesel rijden. Al helpt het natuurlijk ook dat Noorwegen tot de landen met het hoogste gemiddelde inkomen behoort, vlak voor … België (op plek vijf in Europa).
En dan is er nog een ander belangrijk contrast. Daar waar de plug-inhybride zowel in de nationale verkoopstatistieken van Europese landen als in de industriële plannen van automerken weer vaart krijgt, is dat in Noorwegen helemaal andersom. Met slechts 161 geregistreerde eenheden, tuimelde dat aandeel met net geen 77,8% naar beneden. Het bewijst dat eens het omslagpunt bereikt is, er geen weg meer terug is.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be