Sinds januari 2023 is er een prijzenoorlog uitgebroken tussen de verschillende constructeurs van elektrische auto’s. Die werd op gang gebracht door Tesla, dat het gras voor de voeten van de Chinese merken wilde wegmaaien, die veel scherpere tarieven hanteerden dankzij een betere controle van industriële waardeketens.
Toch werd deze oorlog in het midden van een energietransitie snel geglobaliseerd, vooral in de Verenigde Staten, waar het kopen van een elektrische auto sterk wordt aangemoedigd door de overheid via een subsidieprogramma – tot 7.500 dollar met de IRA, maar op voorwaarde dat de auto in Noord-Amerika wordt gebouwd. Europa is vastbesloten om de elektrische auto vanaf 2035 op te leggen en kent ook enkele tegemoetkomingen. Die gelden vooral in landen die een ecologische bonus toepassen, zoals in Frankrijk waar een Tesla Model 3 op die manier nog slechts 36.000 euro kost. Maar dat is nog steeds duur in vergelijking met Californië, waar je deze berline kunt kopen voor amper … 19.830 dollar.
Nieuwe aanval
In deze context ging ook een andere fabrikant door de knieën: het Chinese Nio streeft naar premium statuut, maar is ook van plan is om meer betaalbare massamodellen te produceren, vooral voor Europa. Een andere specificiteit: deze constructeur heeft ook het principe van de verwisselbare batterij in een station nieuw leven ingeblazen, zodat je op enkele minuten tijd een lege voor een volle accu omruilt.
Advertentie – lees hieronder verder
Momenteel geldt de prijsdaling alleen in China, omdat het merk hier pas op de markt komt, eerst in Noorwegen en Duitsland. Toch zijn de kortingen aanzienlijk. De prijzen zijn met 4.200 dollar gezakt op alle modellen, wat neerkomt op een daling van tussen de 6 en 9% over het hele gamma, inclusief de meest recente ES6 en ES8 SUV’s. De oorlog is dus verklaard en de markten verwachten dan ook een stijging van de omzet van Nio.
Zonder de details te kennen, kondigde de fabrikant ook het einde aan van zijn gratis batterijwisselservice (tot 4 keer per maand) voor alle nieuwe kopers. Een beetje zoals Tesla die op een gegeven moment het gratis opladen aan zijn Superchargers afsloot. Vanaf nu moet er dus betaald worden om de batterij van 75, 100 of 150 kWh om te ruilen. Een aanpak die ook wordt verklaard door de verlieslatende activiteit van batterijwissels die de investeerders zorgen baart.
Een oorlog tussen 40 merken!
Momenteel zijn meer dan 40 fabrikanten verwikkeld in deze prijzenoorlog, waaronder BYD, maar ook Volkswagen. Het doel is uiteraard om de verkoop vooral te stimuleren in de grootste markt ter wereld (China) waar de verkoop is ingestort door een somber economisch klimaat.
moeilijk worden, want het merk heeft in de eerste vijf maanden van 2023 43.854 voertuigen verkocht terwijl Tesla 5 keer meer heeft verkocht en BYD… 923.000 eenheden dankzij een zeer agressief prijsbeleid. Ja, er woedt een stevige oorlog op de EV-markt. En die zal zeker slachtoffers maken. We vragen ons ook af hoe Europese fabrikanten die niet van plan zijn hun auto’s te braderen, zich zullen positioneren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be