Sinds het begin van het jaar voert Tesla een bijzonder agressief prijsbeleid. Inderdaad, in een paar maanden tijd is de prijs van de Model Y in de VS met bijna -25% gedaald en die van het instapmodel Model 3 met -20%. Deze prijsdalingen werden ook elders in de wereld gehanteerd: in China en Europa. In België dateert de laatste prijsverlaging van januari (44.990 euro voor Model 3), maar sindsdien zijn de prijzen weer licht gestegen (45.970 euro).
Voor Tesla is de strategie duidelijk en heeft het verlagen van de prijzen maar één doel: de productiviteit en het aantal verkochte modellen verhogen. Tesla verwacht met deze agressieve commerciële aanpak 50% meer voertuigen te verkopen. Elon Musk had in 2022 1,3 miljoen auto’s afgeleverd, maar hij hoopt in 2023 de kaap van 2 miljoen te halen.
Minder dan 40.000 euro in Frankrijk
In Frankrijk zorgde de prijsdaling van de Model 3 ervoor dat de aanvalsprijs daalde van 44.990 euro naar 41.990 euro, en zelfs tot 36.990 euro als we de ecobonus er nog aftrekken. Dit Franse voorbeeld laat zien hoe Tesla de concurrentie onder druk zal zetten, aangezien zijn modellen nu onder de prijzen van de concurrenten worden verhandeld. Sterker nog, nog steeds in Frankrijk is de Model 3 nu goedkoper dan de Renault Mégane E-Tech (42.000 euro) of de Volkswagen ID.3 (42.990 euro). Daarnaast wordt de nieuwere en grotere Model Y aangeboden voor 39.990 euro, eveneens na aftrek van de ecobonus.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze situatie baart andere fabrikanten die elektrische auto’s aanbieden uiteraard zorgen. Fabrice Cambolive, de baas van het merk Renault, gaf bijvoorbeeld aan dat de golf van prijsverlagingen van Tesla een “waarschuwing” is voor concurrerende fabrikanten en komt in een context van geleidelijke toename van de marges bij alle autofabrikanten.
In deze context zullen andere merken gedwongen worden om hun prijsbeleid onder de loep te nemen, en dit wereldwijd. “We zullen land voor land, markt voor markt analyseren, welk niveau van concurrentievermogen we nodig hebben om competitief te blijven,” vertelde Fabrice Cambolive aan verslaggevers. Bij Renault steeg de verkoop van de Mégane E-Tech in maart sterk (+9%) en het zou natuurlijk jammer zijn als Tesla dit geduldig opgebouwde kaartenhuis zou komen vernietigen.
De investeringen van de constructeurs voor de elektrische auto zijn de afgelopen jaren kolossaal geweest en ze wachten duidelijk op een toename van de vraag om deze investeringen af te schrijven. Cambolive erkende: “De prijsdaling van Tesla is een uitdaging, te beginnen met het kostenaspect. Dit is een waarschuwing die we ernstig nemen.”
En in België? We hebben contact opgenomen met de Europese persdienst van Tesla. Maar we kregen nog geen antwoord. Het is dus afwachten hoe de dingen zich zullen ontwikkelen. Misschien vindt Tesla dat in onze markt de huidige aftrek voor bedrijfswagens voldoende is?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be