Begin vorig jaar presenteerde Luca de Meo, de baas van Renault, ‘Renaulution’, de nieuwe strategie van de Franse constructeur. Naast het feit dat het bedrijf minder volume maar meer marge wilde realiseren, kondigde het ook de komst van nieuwe geëlektrificeerde producten aan. De elektrische Mégane E-Tech is de eerste van een lange reeks modellen die de komende jaren worden gepresenteerd.
Binnen het gamma wordt hij op de markt gebracht naast de huidige Mégane, die zijn verbrandingsmotoren nog enige tijd zal behouden. Ontwikkeld op basis van het nieuwe CMF-EV-platform van de Alliantie, dat wordt gedeeld met de Nissan Aryia, maakt ook de Mégane gebruik van een specifiek elektrische architectuur om maximale ruimte te bieden dankzij de wielen die op de vier hoeken zijn geplaatst.
Met zijn batterijen in de vloer biedt hij een hogere zitpositie dan in een normale auto, waardoor hij een cross-over is. De 4m20 lange Franse wagen heeft een modern ontwerp dat hem een specifieke elektrische identiteit geeft. We houden van de zeer dunne LED-koplampen, het beperkte zijdelingse glasoppervlak dat hem veel dynamiek geeft en vooral de deurgrepen die elektrisch in het koetswerk verdwijnen. Aan de andere kant was het niet echt nodig om hem standaard uit te rusten met 20” wielen, die zeker mooi zijn, maar ook het comfort en de energie-efficiëntie van de auto aantasten en bovendien een hogere rekening opleveren in de bandencentrale als ze vervangen moeten worden.
Advertentie – lees hieronder verder
Volledig digitaal
Binnenin is de sfeer ook hypermodern met een dashboard dat zo uit een concept car lijkt te komen. Het instrumentarium bestaat uit een 12” scherm, terwijl een 12” tablet de functies van het R-Link multimediasysteem verzekert.
Verbazingwekkender is het bijna vierkante stuurwiel dat erg prettig in de hand ligt. De auto maakt gebruik van Google’s Android Automotive besturingssysteem dat hetzelfde is als op veel smartphones. Het gebruik is zeer intuïtief en de efficiëntie van de spraakassistent is eerlijk gezegd verrassend.
Sommige applicaties zoals Spotify of Waze zijn geïntegreerd, wat het aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk maakt, een eigenschap die niet bij alle concurrenten terug te vinden is.
De globale afwerking is bijzonder flatterend met hoogwaardige materialen en uiterst comfortabele stoelen, zowel vooraan als achteraan. De hoofdruimte is vrij correct ondanks de aflopende daklijn. De opbergruimtes zijn talrijk, vooral vooraan, dankzij de versnellingspook die achter het stuurwiel zit, zoals in Amerikaanse auto’s.
Twee versies
Renault biedt twee vooraan geplaatst aandrijvingen voor de Mégane E-Tech: ze ontwikkelen 130 pk en 250 Nm of 218 pk en 300 Nm. Deze motoren van de nieuwste generatie zijn oliegekoeld en hebben een systeem om de batterij bij koud weer te verwarmen.
Met een capaciteit van 40 of 60 kWh verzekeren ze een rijbereik van respectievelijk 300 en 450 km. De instapversie is uitgerust met een 7 kW eenfasige boordlader, die de batterij van de Mégane E-Tech 40 kWh in iets meer dan 6 uur oplaadt tot 100% aan een wallbox (of meer dan 9 uur voor de 60 kWh-versie).
Het is ook mogelijk een optionele 22 kW driefasige boordlader te bestellen die sneller oplaadt in een tijd van 2u10 (of 3u10) aan een publieke laadpaal. Met gelijkstroom krijgt de grote accu in 30 minuten weer 300 km autonomie (WLTP). Renault heeft er in ieder geval voor gekozen om niet mee te doen aan de race naar capaciteit door een groot accupakket aan te bieden dat 10 KWh minder groot is dan de concurrentie.
Comfortabel
Gebaseerd op een platform dat speciaal is ontwikkeld voor elektrische energie, verrast de Mégane E-Tech met zijn moderne eigenschappen en een rijgedrag dat de beste modellen op de markt waardig is. De stille en comfortabele 218 pk-versie die we een paar dagen hebben kunnen proberen, toont een goede respons in de hernemingen.
Met de nodige rijhulpsystemen is de Mégane E-Tech resoluut veilig en gedeeltelijk autonoom, met bijvoorbeeld een rijstrookcentreringssysteem op de snelweg. Het is duidelijk dat Renault op het juiste paard heeft ingezet door toptechnologie aan te bieden. Aan de andere kant stelde de autonomie van onze auto, die was uitgerust met de grote accu van 60 kWh, ons een beetje teleur. We zijn amper boven de 300 km uitgekomen, met wel vooral snelwegkilometers.
Het andere probleem is dat de knappe technologie van de elektrische Mégane E-Tech zijn prijs heeft: ons topmodel kost 47.700 euro, waardoor het wellicht voorbehouden blijft aan een professionele klantenkring.
Conclusie
Deze elektrische Renault Mégane E-Tech brengt een uitstekende verrassing en behoort meteen tot de beste zero-emissie-modellen op de markt. Dit is het symbool voor de terugkeer van het Franse merk naar de voorhoede op vlak van design en technologie. De Mégane E-Tech zal er dus zeker geen moeite mee hebben om een overwegend professionele klantenkring te overtuigen.
De Renault Mégane E-Tech EV60 R220 in cijfers
Motor: 1 elektromotor (160 kW, 300 Nm)
Aandrijving: op de vier wielen
Versnellingsbak: automaat 1 verhouding
L/B/H (mm): 4.199/1.860/1.505
Leeggewicht (kg): 1.783
Koffervolume (l): 440
Batterij (kWh): 60
0 tot 100 km/u (sec.): 7,4
Topsnelheid (km/u): 160 km/u
Rijbereik WLTP (km): 470
CO2: 0 g/km
Prijs: 40.200€
BIV: Vlaanderen: 0€; Wallonië en Brussel 61,50€
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0€; Wallonië en Brussel 85,27€
Ecomalus Wallonië: 0€
- Leuke verschijning
- Kwaliteit
- Handig R-Link Systeem
- Hoge prijs
- Autonomie
- Gewicht
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be