Automarkt

Europees plan moet chiptekort oplossen

De Europese auto-industrie wordt hard getroffen door het tekort aan halfgeleiders of chips. De Europese Unie organiseert zich en presenteert een groot plan om de afhankelijkheid van deze onderdelen te verminderen.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 7 feb. 2022 | Leestijd: 3 min

Minder afhankelijk zijn van externe markten voor halfgeleiders of zogenaamde elektronische chips: dat is het doel van het grote Europese plan European Chips Act, dat op 8 februari 2022 voorgesteld wordt. Thierry Breton, Europees Commissaris verantwoordelijk voor de Interne Markt, kondigde dit plan aan en verklaarde: “Zonder protectionistisch te zijn, moet het wetsvoorstel de afhankelijkheid van Europa tegenover Azië compenseren.”

Met Azië wordt in de eerste plaats Taiwan bedoeld, een van de grootste producenten van halfgeleiders in de wereld. Voor Thierry Breton is het nu vooral van belang om grote investeringen te realiseren. “We versterken onderzoek, gaan megafabrieken bouwen en stellen de nodige middelen ter beschikking om de bevoorradingszekerheid te garanderen.” Een hele reeks maatregelen dus.

Advertentie – lees hieronder verder

Europees ecosysteem

Hoewel de inhoud van de European Chips Act nog niet bekend is, weten we dat Europa een nieuw ecosysteem voor Europese bedrijven wil creëren door de krachten te bundelen op het vlak van onderzoek, ontwerp en testwerk.

Concreet zullen de lidstaten verzocht worden om met hun respectieve financiële middelen (publieke investeringsfondsen dus) “nationale en Europese investeringen te coördineren in de volledige toeleveringsketen”, verklaarde Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie. Pas wanneer dit ecosysteem is opgezet, kan de leveringszekerheid voor fabrikanten, maar ook voor consumenten, gegarandeerd worden.

Europese knowhow moet blijven

puce

Recent stond het Duitse bedrijf Siltronic, gespecialiseerd in halfgeleiders, op het punt om voor 4,5 miljard dollar overgenomen te worden door de Taiwanese gigant GlobalWafer. Maar het bedrijf blijft uiteindelijk toch Duits. Na ingewikkelde juridische manoeuvres gaf de Chinese antitrustautoriteit pas groen licht voor de operatie op vrijdag 28 januari 2022, enkele dagen voor de vastgelegde deadline, waardoor de Duitse autoriteiten onvoldoende tijd over hadden om de voorwaarden van het contract te verifiëren.

GlobalWafer zou de komende weken nog een nieuw bod kunnen uitbrengen, maar met de European Chips Act in aantocht zou het jammer zijn mocht zo’n bedrijf in handen komen van een buitenlandse (en dan nog Taiwanese) groep. Het overnamevoorstel kwam natuurlijk niet uit de lucht vallen: de Taiwanezen hadden wellicht goed begrepen welke waarde Siltronic vertegenwoordigt. Laten we hopen dat de Europese en nationale autoriteiten in staat zijn om hun goudhaantjes te identificeren en te bewaren.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon