Automarkt

Fans niet te spreken over Lotus SUV, maar het merk heeft antwoord klaar

De allernieuwste Lotus, die Eletre werd gedoopt, is niet alleen 100% elektrisch maar ook een grote SUV. Zo werd met één enkele worp het ‘Light is right’-principe van wijlen Colin Chapman overboord gegooid. Veel fans zijn ‘not amused’, al verdedigt de Lotus-directie de toch wel redelijk controversiële beslissing om de ruim 2 ton wegende kolos op de markt te brengen.

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 10 apr. 2022 | Leestijd: 3 min

Zoals we allemaal weten, zijn SUV’s big business. Een van de mooiste voorbeelden van de afgelopen jaren is de Lamborghini Urus, veruit het best verkopende model van het Italiaanse sportwagenmerk dat de verkoopcijfers van de fabrikant meer dan verdubbeld heeft. Hoogstwaarschijnlijk heeft laatstgenoemde als inspiratiebron gediend voor de Eletre, die er – toeval of niet – bepaalde designkenmerken mee deelt.

“We kunnen niet anders”

Lotus Eletre

Advertentie – lees hieronder verder

In ons artikel over de Eletre haalden we aan dat de eerste SUV van Lotus in de eerste plaats bedoeld is om veel te verkopen, en die opmerking werd zopas aan Top Gear bevestigd door CEO Matt Windle. Hij zei het volgende: “We willen een serieuze speler zijn en hopen op verkoopsaantallen in de tienduizenden. […] Als de fans willen dat Lotus-sportwagens blijven bestaan, dan moeten we eerst geld verdienen. […] Ik begrijp de onvrede van sommigen, maar het is belangrijk dat we nieuwe klanten binnenhalen. Zo kunnen we weer nieuwe sportmodellen ontwikkelen.”

Anders gezegd, moeten we de Eletre er maar bijnemen om een leuke Lotus-line-up tegemoet te zien. Let wel, het wordt een 100% elektrische toekomst zonder lichtgewichtwagens zoals we die vandaag kennen. De Elise en Exige, die elk minder dan een ton wegen, werden immers op pensioen gestuurd en de Emira is Lotus’ allerlaatste auto met een verbrandingsmotor onder de kap (van AMG). Noem dit dus toch maar het einde van een tijdperk.

Lotus Emira

“Hij wordt geweldig”

Lotus zet onder druk van zijn Chinese eigenaar (Geely, nvdr) extra in op (bouw)kwaliteit en semi-automatisering. Er werd maar liefst 120 miljoen euro geïnvesteerd in de faciliteiten (nieuwe productiehallen, spuitcabines enzovoort) en het personeelsbestand werd verdubbeld in vergelijking met vijf jaar geleden. Een dure zaak, en dat geld moet uiteraard worden terugverdiend.

Vandaar dus de komst van de Eletre, die in het gamma gezelschap zal krijgen van de Type 135. Dat wordt naar verluidt een rasechte sportauto (de volgende Esprit, zo wordt gezegd), maar dus eveneens eentje met een elektrische aandrijving. “Hij wordt geweldig”, probeert Windle ons te sussen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon