Auto-industrie

Hoe kan het chiptekort opgelost worden?

Er bestaan twee manieren om een crisis te benaderen: ondergaan of overwinnen. Meerdere constructeurs hebben duidelijk voor de tweede optie gekozen om een einde te maken aan het tekort aan halfgeleiders dat de autosector teistert.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 04/12/2021 | Leestijd: 4 min

Al enkele maanden treft het tekort aan elektronische chips (of halfgeleiders) de industrie en dan vooral de autosector, die dol is op zulke chips en helaas de leveringsketen onvoldoende veiligstelde voor de coronacrisis. Deze situatie heeft een sterke impact op de sector, die niet meer in staat is om de productie van heel wat auto’s te garanderen. Gevolg: de prijzen dreigen te stijgen, de leveringstermijnen lopen op en de markt verschuift steeds meer naar de tweedehandsauto’s.

In plaats van de crisis te ondergaan, hebben bepaalde constructeurs de koe bij de horens gevat en proberen ze de situatie aan te pakken om de impact van het tekort te minimaliseren. De maatregelen die fabrikanten overwegen en nemen, verschillen van bedrijf tot bedrijf. Dat betekent dat het herstel niet gelijkmatig zal verlopen en voor de ene al moeilijker wordt dan voor de andere.

Advertentie – lees hieronder verder

Akkoorden sluiten

De eerste reflex is uiteraard de commerciële reflex. Constructeurs sluiten preferentiële akkoorden met de chipfabrikanten om de toeleveringsketen te verzekeren en de leveringen op schema te houden, ook al gaat dat gepaard met hogere prijzen. Sommige willen de gebruikelijke netwerken kortsluiten en niet meer passeren via tussenpartijen zoals Bosch en Continental, om maar twee voorbeelden te noemen.

De grote groepen zoals Volkswagen en Daimler onderhandelen nu rechtstreeks met de Aziatische fabrikanten. Vroeger onderhandelden de constructeurs met meerdere tussenpartijen in de hoop de concurrentie te laten spelen en de prijzen te drukken. Vandaag is dat onmogelijk geworden en moeten ze koste wat het kost de toeleveringsketen herstellen om de fabrieken te laten draaien en auto’s te kunnen verkopen en leveren.

Technologie laten evolueren

Technologies Automobile

Een tweede oplossing die toegepast wordt, is om de elektronische onderdelen opnieuw te ontwerpen en te herbekijken om het aantal onderdelen dat noodzakelijk is voor hun werking aan te passen. Door de gebruikte materialen te diversifiëren, word je als fabrikant minder afhankelijk van één type onderdeel. Die strategie wordt bijvoorbeeld toegepast door de vrachtwagenafdeling van Volkswagen (Traton) of door Daimler.

Bepaalde constructeurs werken bovendien aan een partnership met producenten van chips om alternatieven te ontwikkelen, met name microcontrollers die de chips kunnen vervangen die vandaag ontbreken. Tesla en GM werken eraan. Het idee is om af te stappen van het idee ‘één functie, één chip’ en kleine eenheden te ontwikkelen die meerdere functies kunnen aansturen.

Later aanvullen of minder functies voorzien 

De meest gebruikte methode momenteel is om auto’s te blijven produceren, maar dan zonder bepaalde uitrustingen of functies. In dat geval wordt de klant op de hoogte gebracht van deze gebreken, maar met de garantie dat de uitrusting achteraf nog kan toegevoegd worden, op het moment dat de onderdelen opnieuw beschikbaar zijn. Deze techniek wordt bijvoorbeeld toegepast door Tesla, dat momenteel auto’s verkoop zonder USB-aansluitingen of module voor inductief laden. Idem bij BMW, dat geen navigatieschermen meer kan leveren. Kortom, de auto wordt als een soort kit geleverd, waarbij het laatste deel volgt over enkele maanden. Verbazingwekkend.

Sommige constructeurs gaan nog verder en schrappen simpelweg opties of zelfs bepaalde modellen uit de catalogus. Een voorbeeld: de Skoda Octavia RS werd uit de catalogus gehaald voor onbepaalde duur. Het valt ook op dat heel wat constructeurs modellen met verbrandingsmotor negeren en zich concentreren op de productie van elektrische auto’s die veel meer chips vereisen en vooral meer winst opleveren.

Zelf halfgeleiders produceren?

Penurie Semi-conducteurs automobile

Tot nu toe hebben constructeurs nog niet geïnvesteerd in een project om zelfstandig halfgeleiders te produceren, simpelweg omdat dit een nieuwe activiteit is die je niet zomaar even improviseert. Bepaalde constructeurs denken er wel aan en Europa lanceerde een taskforce om de mogelijkheid te onderzoeken de productie van halfgeleiders te herlokaliseren. De Europese Commissie zou graag hebben dat er meer fabrieken openen om de productie binnen Europa te verhogen. Die is namelijk teruggevallen naar 10 procent, tegenover 40 procent twintig jaar geleden. Thierry Breton, Europees Commissaris voor de Interne Markt, heeft de lidstaten verzocht om samen te werken en deze activiteit opnieuw te ontwikkelen.

“Het doel is om samen een Europees ecosysteem van halfgeleiders te creëren voor technologische vooruitgang, inclusief de productie”, verklaarde Ursula von der Leyen, voorzitster van de Europese Commissie. Het valt nog te bezien hoe de constructeurs kunnen meewerken aan zo’n nieuw ecosysteem en of dit een duurzame oplossing is. Na de uitbraak van de COVID-crisis waren er ook initiatieven om de productie van chirurgische maskers te verplaatsen, maar die hebben niet altijd geleid tot de verwachte resultaten.

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie