Europa is aan het omschakelen naar de elektrische auto. Het duurt misschien wat langer dan verwacht (er is zelfs sprake van de regels te versoepelen of de deadline van 2035 uit te stellen), maar op lange termijn kan deze technologie overheersen. En dat brengt heel wat veranderingen teweeg, niet alleen voor bestuurders.
De garagesector krijgt ook te maken met grote veranderingen. Onder meer de vaardigheden moeten evolueren, met minder mecaniciens en meer elektromechanici of elektronici. Dat is logisch. La Libre Belgique wijdde er onlangs een artikel aan en de sector maakt zich duidelijk zorgen over zijn toekomst.
Minder flexibiliteit?
Meerdere garagisten zijn tegenover La Libre sceptisch over de toekomst. Ze geven aan dat vooral de klanten de gevolgen van de transitie zullen betalen. Elektrische auto’s zijn namelijk zo complex dat elke ingreep vooraf gepland moet worden. Naar een kleine garage gaan voor een snelle onderhoudsbeurt is niet meer mogelijk. Dat behoort tot het verleden, wat mogelijk het einde betekent van kleine of ‘ambachtelijke’ garages.
Advertentie – lees hieronder verder
De concurrentie zou fel verminderen en er zouden alleen nog zeer grote garages overblijven, wat volgens veel waarnemers pijnlijke gevolgen zal hebben voor de klanten. Er zal ook minder menselijke interactie zijn en daardoor minder vertrouwen tussen de verschillende partijen (autodealers en automobilisten).
Logische verandering
Veel kleine en middelgrote garages denken dat automerken zullen die de hele waardeketen van de elektrische auto beheersen de grote winnaars worden. Garages zullen ook verliezen, omdat ze fors moeten investeren in opleidingen voor hun personeel, onderhoudssoftware en een hele reeks specifieke machines.
Volgens het onderzoek van La Libre profiteren groothandelaars nu al, omdat de prijs van onderdelen voor verbrandingsauto’s met 30 tot 40 procent gestegen is. Waarom? Niet door de oorlog in Oekraïne, volgens de garages, maar simpelweg omdat groothandelaars proberen hun voorraden te verkopen nu er nog vraag naar is. Een waarnemer wijst erop dat hoe ouder de auto’s, hoe hoger de prijzen zijn. Zodra bepaalde auto’s niet meer gebruikt mogen worden (in lage-emissiezones, bijvoorbeeld), worden deze onderdelen onverkoopbaar. Natuurlijk kunnen sommige garages zich focussen op de oudere auto’s, maar niet iedereen zal dat kunnen door de noodzakelijke opslagcapaciteit voor onderdelen. Bovendien kunnen we strengere wetgeving de komende jaren niet uitsluiten.
Minder auto’s?
In de grote steden merken de garagisten nu al dat er steeds minder auto’s zijn. Dat is simpelweg te wijten aan het anti-autobeleid van bepaalde overheden, dat zijn vruchten afwerpt.
Sluit de ene na de andere garage de deuren? Helaas is dit de realiteit, zo blijkt uit een studie van Graydon-Creditsafe: nog nooit waren er in België zo veel faillissementen als in de periode januari-augustus 2023: 238 faillissementen, een stijging van 11,74 procent tegenover dezelfde periode het jaar ervoor. Een triest record.
Ziet de toekomst er dan zo zwart uit? Niet per se, want sommige van de ondervraagde garagehouders hebben er wel vertrouwen in. Dat zijn vooral de bedrijven die al volop bezig zijn met de transitie. Maar het loopt niet allemaal van een leien dakje. Opleidingen om te werken aan elektrische auto’s worden afgeschermd door fabrikanten, vooral door Tesla. Bovendien bestaat het grootste deel van de elektrische auto’s (en van de markt) uit bedrijfswagens (70 procent van de inschrijvingen), die niet via kleine garages maar via grote dealers verkocht worden. We zullen moeten zien of de elektrische auto de markt langzaam of snel verovert. In ieder geval moet iedereen op deze trein kunnen springen, ook de kleine zelfstandigen. Voor de klantentevredenheid is dat essentieel. Maar kunnen we daar nog in geloven?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be