Enkele maanden geleden leek dit nog een uitgemaakte zaak, toen Europese landen en overheden overeenkwamen om vanaf 1 januari 2035 geen nieuwe modellen met een verbrandingsmotor meer toe te staan in showrooms. Op die datum zou het dus niet meer mogelijk moeten zijn om een auto met een verbrandingsmotor of zelfs een plug-in hybride te kopen. Klanten zullen enkel nog kunnen kiezen tussen 100% elektrische modellen.
Maar vandaag horen we dat er nog niets is besloten. De Europese burgers gaan immers in juni 2024 opnieuw naar de stembus en politieke groeperingen beginnen zo hun programma’s bekend te maken. Volgens informatie van onze collega’s van Euractiv zou de grootste Europese partij, de Europese Volkspartij (EVP), van plan zijn om de kwestie opnieuw op tafel te leggen en zelfs een herziening te verkrijgen. In het document dat Euractiv in handen kreeg, verklaart de EVP dat ze vastbesloten is om het verbod op verbrandingsmotoren “zo snel mogelijk” te herzien.
Een intentie of een voornemen?
Deze informatie moet echter met de nodige voorzichtigheid worden behandeld, aangezien het op dit moment slechts in een voetnoot van een voorlopig document staat. Een techniek die partijen vaak gebruiken om reacties te testen, vooral van de pers. Maar er staat wel duidelijk te lezen dat “wij [de EVP] tegen een verbodsbeleid zijn – zoals het verbod op verbrandingsmotoren – en dat we het zo snel mogelijk zullen herzien”.
Advertentie – lees hieronder verder
Het is in ieder geval duidelijk dat de EVP altijd tegen een verbod is geweest en dat ze de geleidelijke eliminatie van verbrandingsmotoren altijd in twijfel heeft getrokken. Ter herinnering, Jens Gieseke, de Duitse parlementariër die de EVP vertegenwoordigde in de discussies over de nieuwe Euro 7-norm, is altijd van mening geweest dat de ideologie van een verbod Europa in een Cubaans model zou storten, waar Europeanen gedwongen zouden worden in oude auto’s rond te rijden die van alle kanten zijn opgelapt. Alleszins niet onmogelijk… Wat de EVP verdedigt, is het principe van “technologische openheid” op het gebied van decarbonisatie. En zij vindt dat het niet aan de Unie is om te kiezen welke technologieën wel of niet opgelegd moeten worden, zoals het geval is voor elektrische auto’s.
Gevolgen?
De vraag is dus of de EVP een puur electorale standpunt inneemt of dat er echte bedoelingen achter zitten. Men zou kunnen neigen naar het tweede idee. Waarom? Simpelweg omdat verwacht wordt dat Europa na de verkiezingen van juni 2024 nog verder naar rechts zal verschuiven. Dit zou de EVP meer macht en invloed geven om haar ideeën door te drukken. Maar dat zal niet eenvoudig zijn, want deze verandering vereist ook een wijziging van de voorwaarden van de Green Deal-overeenkomst, die in 2019 is gesloten en die een klimaatneutraal Europa voorziet tegen 2050. Maar niets is onmogelijk. Hebben we immers niet al gezien hoe Trump het decarbonisatiebeleid van Obama ontmantelde? In deze context zou de EVP dezelfde strategie kunnen volgen en deze herziening koppelen aan haar steun aan de toekomstige voorzitter van de Europese Commissie.
Het blijft echter nog afwachten wat er precies wordt bedoeld met verbrandingsmotoren en over welke brandstof het gaat? Als verbrandingsmotoren op synthetische brandstoffen draaien, blijft hun verkoop immers toegestaan. Duitsland heeft hier al voorzorgsmaatregelen voor genomen. Het valt dus nog te zien hoe de EVP deze kwestie in de maanden na de verkiezingen zal behandelen. En of het de bedoeling is om het gebruik van olie opnieuw toe te staan.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be