De wrevel tussen de Europese autoriteiten en lidstaten neemt alsmaar toe, vooral dan met de landen die hebben geprotesteerd tegen het totale verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035 (Duitsland, Italië, Tsjechië, Polen, Portugal, Roemenië, Hongarije en Slowakije). Volgens het goed geïnformeerde medium Politico heeft de Commissie het verzoek van de Duitse regering het wetsontwerp dat de exclusieve verkoop van emissievrije auto’s vanaf 2035 verplicht stelt, te heropenen, afgewezen.
De Commissie zou daarentegen wel hebben ingestemd met het vraag van Berlijn om de Euro 6-wetgeving te wijzigen (de Euro 7-norm is nog niet van kracht) en een nieuwe classificatie vast te stellen voor voertuigen die uitsluitend op koolstofneutrale brandstoffen, d.w.z. synthetische brandstoffen, rijden. Voertuigen die daarop functioneren, zouden immers schoner zijn dan elektrische wagens.
Italië wilde nog verder gaan
Volgens verschillende bronnen dicht bij de Europese autoriteiten die op voorwaarde van anonimiteit spraken, heeft de Italiaanse regering de Commissie ook een brief gestuurd en gevraagd om “alle hernieuwbare brandstoffen (d.w.z. vloeibare en gasvormige hernieuwbare brandstoffen, met inbegrip van biobrandstoffen en e-fuels)” toe te staan. Een voorstel dat dus ruimer is dan het Duitse, maar dat door de hoge piefen in Brussel zonder meer werd verworpen.
Advertentie – lees hieronder verder
Waar ze in onze hoofdstad wel voorstander van zijn, is het gebruik van synthetische brandstoffen na 2035, maar dan enkel en alleen met de garantie dat een voorziening voorkomt dat de motor start wanneer de tank niet met e-fuel is gevuld. De Duitse regering staat niet positief tegenover deze beperking. Fabrikanten zouden dan immers nieuwe apparaten en dito verbrandingsmotoren moeten ontwikkelen, wat weer een hele hoop investeringen vergt.
Verzoening in zicht?
Het antwoord van de Commissie heeft Duitsland naar verluidt niet overtuigd. Het dichtstbevolkte land van Europa houdt zich desalniettemin gedeisd en zegt alleen dat de regering het voorstel evalueert en voorstander is van een snelle oplossing van het “conflict”. Een woordvoerder voegde eraan toe dat het uiteindelijke akkoord in ieder geval “solide en bindend” moet zijn.
Kortom, de onderhandelingen worden voortgezet en als ze leiden tot een instemming ten gunste van e-fuels, zullen ze waarschijnlijk moeten worden voortgezet rond de productie van synthetische brandstoffen, die momenteel grotendeels ontoereikend is. Verscheidene bronnen zijn het erover eens dat deze nog geen 10% van de Duitse vraag naar luchtvaart, zeevervoer en chemicaliën kunnen dekken. Dus, alleen voor de auto dan? Wordt vervolgd…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be