Europa gaat synthetische brandstoffen na 2035 toestaan, maar…

De impasse over de toekomst van automotoren in Europa verergert. De Commissie weigert het akkoord rond het verbod op verbrandingsmotoren in 2035 te herzien, maar zou in plaats daarvan het gebruik van synthetische brandstoffen of e-brandstoffen kunnen aanvaarden.

Gepubliceerd op 21 maart 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Europa gaat synthetische brandstoffen na 2035 toestaan, maar…

De wrevel tussen de Europese autoriteiten en lidstaten neemt alsmaar toe, vooral dan met de landen die hebben geprotesteerd tegen het totale verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035 (Duitsland, Italië, Tsjechië, Polen, Portugal, Roemenië, Hongarije en Slowakije). Volgens het goed geïnformeerde medium Politico heeft de Commissie het verzoek van de Duitse regering het wetsontwerp dat de exclusieve verkoop van emissievrije auto’s vanaf 2035 verplicht stelt, te heropenen, afgewezen.

De Commissie zou daarentegen wel hebben ingestemd met het vraag van Berlijn om de Euro 6-wetgeving te wijzigen (de Euro 7-norm is nog niet van kracht) en een nieuwe classificatie vast te stellen voor voertuigen die uitsluitend op koolstofneutrale brandstoffen, d.w.z. synthetische brandstoffen, rijden. Voertuigen die daarop functioneren, zouden immers schoner zijn dan elektrische wagens.

efuel-01

Italië wilde nog verder gaan

Volgens verschillende bronnen dicht bij de Europese autoriteiten die op voorwaarde van anonimiteit spraken, heeft de Italiaanse regering de Commissie ook een brief gestuurd en gevraagd om “alle hernieuwbare brandstoffen (d.w.z. vloeibare en gasvormige hernieuwbare brandstoffen, met inbegrip van biobrandstoffen en e-fuels)” toe te staan. Een voorstel dat dus ruimer is dan het Duitse, maar dat door de hoge piefen in Brussel zonder meer werd verworpen.

Advertentie – lees hieronder verder

Waar ze in onze hoofdstad wel voorstander van zijn, is het gebruik van synthetische brandstoffen na 2035, maar dan enkel en alleen met de garantie dat een voorziening voorkomt dat de motor start wanneer de tank niet met e-fuel is gevuld. De Duitse regering staat niet positief tegenover deze beperking. Fabrikanten zouden dan immers nieuwe apparaten en dito verbrandingsmotoren moeten ontwikkelen, wat weer een hele hoop investeringen vergt.

Verzoening in zicht?

Het antwoord van de Commissie heeft Duitsland naar verluidt niet overtuigd. Het dichtstbevolkte land van Europa houdt zich desalniettemin gedeisd en zegt alleen dat de regering het voorstel evalueert en voorstander is van een snelle oplossing van het “conflict”. Een woordvoerder voegde eraan toe dat het uiteindelijke akkoord in ieder geval “solide en bindend” moet zijn.

Kortom, de onderhandelingen worden voortgezet en als ze leiden tot een instemming ten gunste van e-fuels, zullen ze waarschijnlijk moeten worden voortgezet rond de productie van synthetische brandstoffen, die momenteel grotendeels ontoereikend is. Verscheidene bronnen zijn het erover eens dat deze nog geen 10% van de Duitse vraag naar luchtvaart, zeevervoer en chemicaliën kunnen dekken. Dus, alleen voor de auto dan? Wordt vervolgd…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.881 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.881 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.