Hoewel de deadline van 2035 voor het verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren in de Europese Unie nog veraf lijkt, zorgt dat gegeven voor steeds meer ongerustheid, paniek en protest op alle niveaus. Carlos Tavares, de CEO van Stellantis, verkondigde al meermaals aan dat elektrische auto’s door hun hoge prijs voor een sociaal drama zullen zorgen omdat vele mensen gewoon geen privéwagen meer zullen kunnen kopen. Tegelijk voert ACEA, de autosectorfederatie, aan dat de eenvoudiger te produceren EV’s een groot banenverlies zullen veroorzaken bij de automerken.
Italië: onrealistisch scenario
Ook de landen lieten al hun ongenoegen blijken. De Italiaanse premier Giorgio Meloni liet reeds weten dat er in haar land geen verbod komt in 2035 omdat “dit scenario gewoon onrealistisch is en veel mensen hun job zal kosten”. In Italië stelt de auto-industrie ruim 250.000 mensen tewerk en is goed voor zo’n 8,5% van de economische activiteit. En intussen kondigde Stellantis inderdaad al aan weldra ruim 2.000 werknemers te gaan afdanken in een herstructurering met het oog op de elektrificatie van het gamma van de autogroep.
Advertentie – lees hieronder verder
Duitsland: CO2-neutrale synthetische brandstoffen
Nu laat ook Duitsland van zich horen. Minister van transport Volker Wissing verklaarde het voorstel van de EU niet te zullen goedkeuren, nadat eerder ook al Italië, Hongarije en Polen dat standpunt innamen. “Hij dringt erop aan dat na 2035 nog steeds voertuigen met verbrandingsmotoren mogen worden geregistreerd als die functioneren op CO2-neutrale synthetische brandstoffen. “Het gaat hier immers niet om een gevecht tegen de auto of een bepaalde technologieën, maar het is de bedoeling om op termijn een klimaatneutraal vervoer en samenleving te bekomen. En daarom is het belangrijk niet enkel op elektrisch rijden in te zetten, maar de synthetische brandstoffen toe te laten en verder te ontwikkelen, omdat die toelaten een veel bredere en grotere vloot schoon te laten rijden”, betoogde Wissing.
Noteer hierbij dat de productie van synthetische brandstoffen intussen is gestart, maar dat ze nog steeds zeer duur zijn. Maar goed, hier kan door een schaalvergroting snel verandering in komen.
Vrees voor ontslagen in Duitse auto-industrie
De repliek van Volker Wissing kreeg ook veel bijval in de Duitse industrie waar eveneens voor een groot banenverlies wordt gevreesd door de elektrificatie in de volgende jaren, zowel bij de constructeurs zelf als bij de vele toeleveranciers in het land. Niet onterecht, want onlangs kondigde Ford nog aan het de volgende jaren met 3.800 werknemers minder te zullen doen in Europa, wat zal leiden tot ongeveer 2.300 ontslagen in Duitsland.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be