Over de ban van de verbrandingsmotor in 2035 wordt in Europa nog heftig gediscussieerd. Want hoewel we dachten dat de beslissing definitief was genomen, wordt ze in feite geblokkeerd op het niveau van de Raad van de Europese Unie, waar Duitsland aankondigde dat het zonder aanpassingen, dus met betrekking tot synthetische brandstoffen, de goedkeuring van de tekst zal blokkeren. En Duitsland is niet het enige land dat een herziening wil, ook Italië, Polen, Bulgarije en Tsjechië delen dit standpunt.
Deze blokkering is het gevolg van een duidelijk standpunt van het grootste land van Europa (83 miljoen inwoners). De Duitse minister van Transport Volker Wissing zei dat “voertuigen met een verbrandingsmotor na 2035 nog steeds moeten kunnen worden geregistreerd, op voorwaarde dat ze op CO2-neutrale synthetische brandstoffen rijden”. “We moeten ons niet alleen richten op de elektrische auto, maar we moeten ook het gebruik van synthetische brandstoffen toestaan, omdat ze ons in staat stellen een echt schone oplossing te bereiken,” zei Wissing.
Echt neutrale synthetische brandstoffen?
Maar zijn synthetische brandstoffen echt CO2-neutraal, aangezien ze nog steeds in de motor worden verbrand, wat natuurlijk eveneens tot CO2-uitstoot leidt? Blijkbaar wel, zo blijkt uit verschillende onderzoeken die zelfs door milieuorganisaties zijn uitgevoerd. De analyses zijn verrassend, omdat ze aantonen dat het gebruik van e-brandstoffen het mogelijk maakt om een CO2-voetafdruk te bereiken die gelijk is aan, of soms zelfs lager is, dan die van een 100% elektrische auto wanneer de totale levensduur van het voertuig (productie, gebruik, recycling) wordt bekeken. Wie had dat gedacht!
Advertentie – lees hieronder verder
Alain Mathuren van Fuels Europe zei in La Dernière Heure dat “de beleidsmakers er goed aan zouden doen om zich niet alleen te concentreren op de emissies van de uitlaat. Want het is misleidend om te beweren dat elektrische auto’s helemaal schoon zijn. Dat wisten we natuurlijk al, want de productie van de batterij en de recyclagefase blijven eveneens CO2 uitstoten. Daarnaast moet ook rekening worden gehouden met de aard van de elektriciteit die in de batterij is opgeslagen (hernieuwbare energie, kernenergie, gas, steenkool, enz.). Daarom zou een hybride auto die synthetische brandstoffen gebruikt de beste technologische oplossing zijn op vlak van broeikasgassen, nog vóór de elektrische auto.
Simulatoren tonen het aan
Deze bewering bevestigt zijn geloofwaardigheid met de berekeningen van verschillende online vergelijkingstools, zoals Concawe, wiens algoritmen worden gevoed door tientallen studies die het belang van e-brandstoffen aantonen. Dit resultaat wordt verklaard door het productieproces van synthetische brandstoffen waarbij het koolstofelement, dat de energie vormt die in de verbrandingsmotor wordt verbrand, wordt teruggewonnen via de omgevingslucht. Daarom kan de CO2 die vervolgens de uitlaat verlaat, worden beschouwd als een nieuwe neutrale emissie.
De test is zeer leerrijk: over een volledige levenscyclus zou een elektrische auto met een batterij van 60 kWh die om de 3 dagen wordt opgeladen over 150.000 km 162 g/km CO2 uitstoten tegenover 101 g/km voor een plug-in dieselhybride en 99 g/km voor een wagen met synthetische benzine. Sterker nog: voor een plug-in hybride zou dit emissieniveau verlagen tot 64 g/km met synthetische diesel en tot 60 g/km met synthetische benzine. En het resultaat zou ook overtuigend zijn met minder geavanceerde biobrandstoffen, gemaakt van duurzame plantaardige oliën of organisch afval.
Opgemerkt moet echter worden dat dit resultaat geldt als de batterijen in Europa worden gebouwd (wat mogelijk niet gebeurt), d.w.z. in een korte keten en met strenge milieunormen. Logisch.
Is er een toekomst?
Hebben synthetische brandstoffen dus een toekomst? Mogelijk, want elektrische auto’s doen het enkel beter op vlak van CO2-uitstoot als alle batterijen in deze auto’s enkel in Europa worden geproduceerd en de elektriciteitsproductie neutraal is. En nogmaals, omdat het verschil is eigenlijk symbolisch: 43 g/km voor de elektrische auto, 44 g/km voor synthetische benzine en 46 g/km voor de e-Diesel.
Het valt af te wachten hoe de Europese Commissie de komende weken reageert op de protesten van de landen tegenover de exit van de verbrandingsmotor in 2035. Verschillende opties liggen al op tafel, zoals de herzieningsclausule die gepland staat voor 2026 en die de haalbaarheid van de effectieve ban nauwkeurig moet beoordelen, en bij een negatief advies moet kijken of het gebruik van plug-in hybrides en e-brandstoffen geen tussenoplossing is die de voorkeur verdient. Dit scenario lijkt inderdaad steeds waarschijnlijker te worden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be