Aanvankelijk was het de bedoeling dat de overgang naar elektrische auto’s relatief snel zou gaan. Europa wilde zelfs dat dit tegen 2035 gedaan was, wat een behoorlijke uitdaging was. En aanvankelijk leek het goed te gaan, want veel klanten – de zogenaamde early adopters – stapten over naar elektrische auto’s. Het waren weliswaar de meest welgestelde klanten, die in staat waren om auto’s van enkele tienduizenden euro’s te betalen, of zelfs meer dan 100.000 euro. Voor autofabrikanten waren deze dure modellen een garantie voor snelle winstgevendheid.
Maar nu wordt het ingewikkelder en neemt het oorspronkelijke enthousiasme dramatisch af. De welvarende kopers verliezen hun interesse in elektrische auto’s, die ook te duur blijven voor de middenklasse. Het resultaat: de verkoop daalt drastisch, waardoor fabrikanten gedwongen worden hun plannen te herzien.
Terugkeer van hybride?
Daarom lijken autofabrikanten terug te keren naar hybride auto’s. Enkele dagen geleden kondigde de CEO van GM, Mary Barra, een koerswijziging in de verkoop van hybride voertuigen in Noord-Amerika aan. En we hebben ook gezien dat Volvo zich terugtrekt uit haar dochteronderneming voor elektrische auto’s, Polestar – het merk verkoopt slecht en het beheer keert rechtstreeks terug naar Geely. Deze veranderingen zijn niet onbelangrijk en blazen een oude tegenstelling nieuw leven in: die tussen fabrikanten die snel wilden overschakelen naar elektrisch, zoals GM of Volkswagen, en degenen die een overgangsperiode met plug-inhybrides aanbevolen, zoals Toyota en Stellantis.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze aankondigingen klinken als een wake-upcall en zijn vooral een confrontatie met de realiteit: je kunt consumenten niets opleggen. In een interview met Business Insider legt Mary Barra uit dat “het implementeren van plug-intechnologie in strategische segmenten bepaalde milieuvoordelen van elektrische auto’s zal bieden, terwijl we blijven werken aan de laadinfrastructuur.” Met andere woorden, hybride auto’s bieden een redelijke en haalbare oplossing voor automobilisten, en voldoen aan de behoeften van de sector om koolstofneutraal te worden.
Winstgevendheid
De prijzenoorlog die Tesla in gang heeft gezet, zet de fabrikanten bovendien onder druk. Ze kunnen niet allemaal de uitdaging aangaan van goedkope elektrische auto’s, zoals verwacht. Dit is een extra reden om terug te keren naar hybride auto’s, ook plug-inhybrides, waarvoor de technologie beheerst wordt en de productiekosten lager zijn.
De nadruk die vandaag op hybride auto’s wordt gelegd, toont dat er behoefte is aan een meer genuanceerde en voorzichtige benadering van duurzame mobiliteit. Volgens Business Insider kiezen automobilisten steeds vaker voor hybride auto’s, wat de prijzen doet stijgen. Maar is dit niet onvermijdelijk? Deze overgang naar hybride voertuigen zal er ook voor zorgen dat elektrische technologieën betrouwbaarder worden en dus klaar zijn wanneer de dag komt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be