De A-Klasse, die voor het eerst verscheen als monovolume, heeft veel betekend voor Mercedes. En dan hebben we het niet eens over de gewaagde manier waarop hij werd gelanceerd – ter herinnering: de auto was gemanipuleerd geweest door journalisten (die een reservewiel in plaats van een echt wiel hadden gebruikt tijdens een stabiliteitstest) om als gevaarlijk te worden bestempeld bij de lancering, wat destijds resulteerde in de verplichte installatie van ESP. Met de kleine A heeft het merk zijn klantenbestand immers aanzienlijk kunnen uitbreiden, net zoals BMW dat heeft gedaan met de 1 Serie en, eerder nog, Audi met de A3. En dat heeft goed uitgepakt, want de A heeft miljoenen exemplaren verkocht.
Maar de tijden veranderen. En sinds de Covid-crisis heeft Mercedes besloten zich te concentreren op auto’s met een zeer hoge toegevoegde waarde, luxeren voertuigen, die winstgevender zijn. Terwijl de A-Klasse duidelijk minder winst oplevert.
Bevestigde geruchten
Al enige tijd doen geruchten de ronde dat Mercedes de A-Klasse en de B-Klasse zou kunnen schrappen. En dit vooruitzicht wordt steeds duidelijker. De top van Mercedes, waaronder technologiedirecteur Markus Schäfer, heeft de kwestie besproken tijdens de CES elektronicabeurs in Las Vegas. Volgens Schäfer zal een deel van het compacte assortiment de nieuwe strategie van het merk met de ster niet overleven. En het zou niet alleen om geld draaien.
Advertentie – lees hieronder verder
Het Mercedes-assortiment is de afgelopen jaren te veel uitgebreid (met het elektrische EQ erbij), en sommige modellen zijn te lokaal geworden. Dit geldt voor de A- en B-Klasse, die te Europees zijn en niet elders ter wereld kunnen worden verkocht. “Helaas is de A-Klasse geen wereldwijde auto. Hij doet het goed op de Europese markten en heeft ongetwijfeld veel fans. Maar in China, bijvoorbeeld, heeft de A totaal geen succes,” verklaarde Markus Schäfer aan Autoweek.
De hele reeks geschrapt?
De A-Klasse is niet één model, maar een hele reeks. Er is de A-Klasse hatchback, de A-Klasse Sedan, de CLA, de CLA Shooting Brake, de EQA, de GLA en de B-Klasse, om nog maar te zwijgen van de EQB/GLB die ook op deze lijst zou kunnen staan. Er moet dus ruimte worden gemaakt en Mercedes zal zich moeten richten op de meest winstgevende modellen.
Wat kunnen we van het merk verwachten voor de A-Klasse? Ook hier wordt het duidelijker: waarschijnlijk de toekomstige stopzetting van de A-Klasse hatchback, dat wil zeggen de versie met de achterklep. Wereldwijd gezien is de CLA de favoriet, waardoor het volgens Markus Schäfer “het nieuwe instapmodel worden voor Mercedes”, zowel als break, sedan of (vooral) als SUV. Van dat laatste worden twee varianten verwacht. Zo zou de doelgroep bepaald zijn, en keuzemogelijkheden beperkt worden. Of u moet naar de concurrentie gaan, want bij Audi of BMW zijn dit soort beslissingen nog niet genomen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be