Automarkt

Mercedes: wordt de A-Klasse definitief stopgezet?

Na meer dan 25 jaar op de markt lijkt de A-Klasse definitief ten dode opgeschreven te zijn. Dit is de beslissing die steeds duidelijker lijkt te worden bij Mercedes. En hier is waarom.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 22 jan. 2024 | Leestijd: 4 min

De A-Klasse, die voor het eerst verscheen als monovolume, heeft veel betekend voor Mercedes. En dan hebben we het niet eens over de gewaagde manier waarop hij werd gelanceerd – ter herinnering: de auto was gemanipuleerd geweest door journalisten (die een reservewiel in plaats van een echt wiel hadden gebruikt tijdens een stabiliteitstest) om als gevaarlijk te worden bestempeld bij de lancering, wat destijds resulteerde in de verplichte installatie van ESP. Met de kleine A heeft het merk zijn klantenbestand immers aanzienlijk kunnen uitbreiden, net zoals BMW dat heeft gedaan met de 1 Serie en, eerder nog, Audi met de A3. En dat heeft goed uitgepakt, want de A heeft miljoenen exemplaren verkocht.

Maar de tijden veranderen. En sinds de Covid-crisis heeft Mercedes besloten zich te concentreren op auto’s met een zeer hoge toegevoegde waarde, luxeren voertuigen, die winstgevender zijn. Terwijl de A-Klasse duidelijk minder winst oplevert.

Advertentie – lees hieronder verder

Bevestigde geruchten

Al enige tijd doen geruchten de ronde dat Mercedes de A-Klasse en de B-Klasse zou kunnen schrappen. En dit vooruitzicht wordt steeds duidelijker. De top van Mercedes, waaronder technologiedirecteur Markus Schäfer, heeft de kwestie besproken tijdens de CES elektronicabeurs in Las Vegas. Volgens Schäfer zal een deel van het compacte assortiment de nieuwe strategie van het merk met de ster niet overleven. En het zou niet alleen om geld draaien.

CLA2

Het Mercedes-assortiment is de afgelopen jaren te veel uitgebreid (met het elektrische EQ erbij), en sommige modellen zijn te lokaal geworden. Dit geldt voor de A- en B-Klasse, die te Europees zijn en niet elders ter wereld kunnen worden verkocht. “Helaas is de A-Klasse geen wereldwijde auto. Hij doet het goed op de Europese markten en heeft ongetwijfeld veel fans. Maar in China, bijvoorbeeld, heeft de A totaal geen succes,” verklaarde Markus Schäfer aan Autoweek.

De hele reeks geschrapt?

De A-Klasse is niet één model, maar een hele reeks. Er is de A-Klasse hatchback, de A-Klasse Sedan, de CLA, de CLA Shooting Brake, de EQA, de GLA en de B-Klasse, om nog maar te zwijgen van de EQB/GLB die ook op deze lijst zou kunnen staan. Er moet dus ruimte worden gemaakt en Mercedes zal zich moeten richten op de meest winstgevende modellen.

Wat kunnen we van het merk verwachten voor de A-Klasse? Ook hier wordt het duidelijker: waarschijnlijk de toekomstige stopzetting van de A-Klasse hatchback, dat wil zeggen de versie met de achterklep. Wereldwijd gezien is de CLA de favoriet, waardoor het volgens Markus Schäfer “het nieuwe instapmodel worden voor Mercedes”, zowel als break, sedan of (vooral) als SUV. Van dat laatste worden twee varianten verwacht. Zo zou de doelgroep bepaald zijn, en keuzemogelijkheden beperkt worden. Of u moet naar de concurrentie gaan, want bij Audi of BMW zijn dit soort beslissingen nog niet genomen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon