Auto-industrie

“Opnieuw CO2-gesjoemel”: de nieuwe dieselgate?

Geschreven door Joris Bosseloo | 12/03/2021

De Duitse afdeling van Greenpeace heeft een onderzoek gevoerd naar de door fabrikanten opgegeven CO2-uitstoot van hun modellen. De milieuorganisatie concludeert dat zowel Volkswagen, BMW als Daimler (Mercedes) boekhoudkundige trucs gebruiken om te sjoemelen met CO2-cijfers. “Hun wagens zijn bijna even vervuilend als 14 jaar geleden”, klinkt het.

De analyse ‘A Tale of Climate Progress’, die vrijdag werd vrijgegeven, is de vermindering van de reële gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe automodellen van Volkswagen, Daimler en BMW op 14 jaar tijd niets anders dan verwaarloosbaar. Greenpeace Duitsland claimt dat modellen van Mercedes 9% minder uitstoten, van Volkswagen 15% en van BMW 18%. “Niets om over naar huis te schrijven”.

Nieuwe dieselgate

Volkswagen, BMW en Mercedes waren ook al betrokken in het dieselgate-schandaal dat vorig decennium in hun gezicht ontplofte. Vooral VW was toen kop van jut: door gebruik te maken van zogenaamde ‘sjoemelsoftware‘ lag de officiële CO2-uitstoot van nieuwe wagens veel lager dan de werkelijke emissies. Voor dit nieuwe schandaal spreekt men van maar liefst 25 miljoen ton meer CO2 komende van ruwweg 3 miljoen VW’s die in 2020 in de EU werden verkocht.

Boekhoudkundige trucs

“De drie grootste Duitse autofabrikanten gebruiken boekhoudkundige trucs om over hun klimaatimpact te liegen. Op papier beweren VW, Daimler en BMW het klimaat te beschermen, maar in werkelijkheid zijn hun auto’s vandaag bijna even vervuilend als jaren geleden,” aldus Elodie Mertz van Greenpeace.

De NGO plaatst vraagtekens bij enkele tekortkomingen wat de Europese CO2-normen voor personenauto’s betreft, vooral bij de zogenaamde ‘eco-innovaties‘, die slechts een beperkte rol vervullen en te rooskleurige verbruiksopgaves en uitstootcijfers opleveren.

Stevig lobbywerk

“Door gebruik te maken van de mazen in de CO2-wetgeving en in de WLTP-meetmethode slagen veel fabrikanten erin om de EU-doelstellingen (een gemiddelde per merk van max. 95 g/km CO2, nvdr) te halen, maar de werkelijke CO2-uitstoot van nieuwe auto’s ligt veel hoger. Sterker nog: het reële verbruik van recente wagens is amper gezakt. Dit heeft niets met slimme ingenieurs te maken, wel met meedogenloos lobbywerk“, zegt Greenpace.

Zoals we eerder deze week berichtten, . “De deadline is 2028”, luidt het, “en België moet dit zo snel mogelijk inplannen, nog vóór het antwoord van Europa.” De bedoeling is dat de euronormen in juni van dit jaar worden herzien door de Europese Commissie, die een uiterste datum voor het moet vastleggen.”

Bron: Belga

Lees ook

Vind vandaag nog uw auto

Auto's