De afgelopen weken is Tesla een prijzenoorlog begonnen. Het doel van Elon Musk is om zijn marges (die toch op 17% lagen) een beetje te verkleinen om het volume en dus de winstgevendheid van zijn productieapparaat op te voeren om zo de Chinese auto’s die onze markt overtroeven te blokkeren.
Terwijl sommige constructeurs zoals Renault of Stellantis weigeren mee te doen aan het spel van Elon Musk, volgen anderen toch deze prijsverlagingen. Dit was het geval bij Ford voor de Mustang Mach E, maar ook bij Skoda dat nu zijn Enyaq SUV met een kleinere batterij aanbiedt om concurrentiëler te zijn.
50 kWh
Daarom beperkt Skoda een beetje de capaciteit van zijn batterij. In plaats van 58 of 77 kWh daalt ze naar 52 kWh, wat de vanafprijs op 40.000 euro brengt (wat echter nog niet werd bevestigd in België). Momenteel wordt de Enyaq 60 (58 kWh) verkocht aan 46.695 euro en de 80-versie (77 kWh) aan 54.270 euro.
Advertentie – lees hieronder verder
Martin Jahn, het hoofd van de marketing bij Skoda, verklaarde aan Automotive News Europe, dat deze beslissing werd genomen om “de prijsverlagingen te dwarsbomen die Tesla in januari 2023 heeft ingeluid”. Voor het Tsjechische merk leek het ondenkbaar om niet te reageren op deze provocatie van Tesla, maar ook om aan de vraag van bepaalde markten te voldoen. “Het is een reactie op de prijsverlagingen van Tesla, maar sommige markten vroegen ons ook om een goedkopere auto met een kleinere actieradius aan te bieden”, aldus Martin Jahn.
366 km autonomie
De Skoda Enyaq 50 heeft uiteraard een kleiner rijbereik. Er wordt bij 366 km (WLTP-cyclus) aangekondigd tegen 542 km bij de 80. Ter vergelijking: de meest toegankelijke Tesla Model Y biedt een actieradius van 455 km (47.970 euro). Skoda benadert de prijsverlaging daarom op een andere manier. “Het toevoegen van een instapmodel is een slimmere beslissing dan het algemeen verlagen van de prijzen”, vertelde Skoda-CEO Klaus Zellmer tijdens een persconferentie op het hoofdkantoor van het merk in Mlada Boleslav.
Want lagere prijzen zijn niet alles. Inderdaad, volgens Zellmer wordt bij het verlagen van de verkoopprijzen ook meteen de restwaarde verlaagd, en dit in dezelfde verhoudingen, waardoor de tweedehandswaarde van het voertuig keldert. “Dat is niet onze strategie,” voegde Zellmer eraan toe.
Andere oplossingen
Maar is het toevoegen van instapmodellen wel het antwoord? Niet overal, omdat sommige markten deze modellen met een beperkter rijbereik niet zullen accepteren. Voor hen is Skoda dan van plan om all-inclusive en voordeligere leaseformules aan te bieden, vooral op de 80-versie van de Enyaq die betere prestaties biedt dan Tesla (op vlak van autonomie).
We zullen op de lange termijn uiteraard zien hoe de markt reageert op deze prijzenoorlog. Momenteel kunnen we ervan uitgaan dat Tesla een zekere voorsprong heeft genomen, aangezien het Amerikaanse merk in de eerste drie maanden van dit jaar 66.623 Model Y’s heeft verkocht tegen 9.972 Skoda Enyaqs.
In België is de komst van dit model voorlopig echter niet gepland, Skoda richt zich liever op de fleetmarkt en modellen met een grote autonomie.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be