De elektrische auto krijgt stilaan vaste voet aan wal op westerse markten zoals China, Europa, de Verenigde Staten en Japan. Het belooft een spannende strijd te worden, want er is geen gebrek aan ideeën of innovaties, zoals we onlangs zagen op de Shanghai Motor Show. In Europa zien we echter dat heel wat Europese constructeurs geen pioniersrol spelen op vlak van deze technologie.
Ze zijn door Chinese merken op snelheid gepakt, omdat elektrische auto’s in China al veel langer door de overheid worden aangemoedigd. Dit verklaart waarom deze voor ons onbekende merken geleidelijk aan op de markt komen. Inmiddels beginnen ze onze markten stilaan te overspoelen met nieuwe modellen. Het gaat uiteraard om auto’s van grote groepen, zoals Geely, BYD, MG Motors of Chery, maar er zijn eveneens merken die nauwelijks enige faam genieten zoals DR (dochteronderneming van Chery), SAIC, Aiways, Ora of Wey (de laatste twee zijn dochterondernemingen van Great Wall Motors).
In een oorlog vallen slachtoffers
Het is een illusie te denken dat er op lange termijn zoveel verschillende merken zullen overleven op de markt. Anders gesteld, de elektrische auto ontketent een nieuwe industriële en economische revolutie die uiteindelijk verliezers en slachtoffers zal genereren. Tenminste, dat is wat Brian Gu, de baas van het merk XPeng (een nobele onbekende bij ons), ervan denkt. Momenteel zijn er een honderdtal Chinese automerken, maar slechts een dozijn daarvan wordt naar Europa geëxporteerd.
Brian Gu: “Over vijf tot tien jaar zullen we een veel grotere concentratie zien op de markt. Ik denk dat het aantal spelers op de wereldmarkt waarschijnlijk tot minder dan 10 zal zijn gereduceerd“, liet de ceo optekenen door de Financial Times.`
Advertentie – lees hieronder verder
Pessimist?
Wat kunnen we hieruit leren? Het is duidelijk is dat de markt zal rationaliseren door fusies en overnames, of zelfs merken die zullen verdwijnen. Dit is overigens ook een realiteit voor XPeng, dat zijn verkoop sinds het begin van het jaar met 50% heeft zien dalen, terwijl het aandeel van bepaalde concurrenten, zoals BYD, is verdubbeld. XPeng is gekelderd qua marktpositie en zakte weg naar de 12e plaats bij de Chinese constructeurs.
Net als veel andere merken voelt XPeng de druk door het einde van de overheidssubsidies voor elektrische auto’s en de prijsdruk van Tesla, waardoor het leven moeilijker wordt, vooral voor goedkopere automerken.
Volgens Brian Gu zullen enkel constructeurs die ruim 3 miljoen auto’s per jaar kunnen verkopen, overleven. Dit is de kritische omvang die voor het volgende decennium bepalend zal zijn, het is ook de bedoeling om 50% van de voertuigen buiten China te verkopen. Dat lijkt ook te lukken, want in 2023 zal het Midden-Oosten naar verwachting de belangrijkste auto-exporteur ter wereld worden, vóór Japan. Kortom, de gevestigde orde – die decennia heeft bestaan – verandert, net als de machtsverhoudingen. En we kennen al de volgende fase in de ontwikkeling van Chinese constructeurs, want na Europa volgen de Verenigde Staten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be