Onder impuls van de bedrijfswagens hebben de plug-inhybrides de afgelopen jaren een sterke groei gekend in België. Met een marktaandeel van 17,2 procent in de eerste drie maanden van 2023 is dit motortype nu zelfs populairder dan de diesels (11,2 procent), de hybrides (7,6 procent) en de elektrische wagens (15,8 procent). Alleen benzinewagens scoren nog beter (47,4 procent).
Vooral bedrijven kiezen voor plug-inhybrides en dat heeft uiteraard te maken met de gunstige fiscaliteit. Voor wagens besteld vanaf 1 juli 2023 veranderen de fiscale regels echter, waardoor de maximale aftrekbaarheid van wagens met verbrandingsmotor (inclusief plug-inhybrides) vanaf 2025 jaarlijks met 25 procent daalt, tot 0 procent in 2028. Bovendien stijgt de maandelijkse CO2-bijdrage die werkgevers betalen als werknemers de auto ook privé mogen gebruiken.
Kortom, de plug-inhybride verliest zijn fiscale troeven grotendeels en veel bedrijven schakelen daarom over op 100 procent elektrische bedrijfswagens. Vooral voor de volgende modellen is dat mogelijk slecht nieuws, want dit zijn de vijf populairste plug-inhybrides op basis van de inschrijvingscijfers van sectorfederatie FEBIAC in het eerste kwartaal van 2023.
1. BMW 3 Reeks (1.416)
De 3 Reeks is de populairste plug-inhybride van ons land. Met de 320e (204 pk) en 330e (292 pk) biedt BMW zelfs twee stekkerhybrides aan, telkens met een tweeliter benzinemotor. Terwijl de toekomstige 5 Reeks ook als elektrische i5 beschikbaar wordt, ontbreekt een elektrische 3 Reeks nog (althans in Europa). Mogelijk vormt de i4 een valabel alternatief.
Advertentie – lees hieronder verder
2. Volvo XC40 (1.258)
De in Gent gebouwde XC40 is de populairste bedrijfswagen in ons land, alle motortypes samen. Met de T4 PHEV (211 pk) en T5 PHEV (261 pk) bevat het gamma ook twee PHEV’s. Wie liever elektrisch rijdt, kan meteen overstappen op de Recharge-versies van de XC40 of nog even wachten op de kleine EX30.
3. Volvo XC60 (1.190)
Ondanks zijn leeftijd valt de XC60 met zijn tijdloze design nog altijd erg in de smaak, getuige deze derde plaats. Zowel de T6 PHEV (350 pk) als de T8 PHEV (455 pk) leveren stevige vermogens, al zijn ze niet goedkoop.
4. Mercedes GLE (966)
De GLE doet het heel goed in het segment van de grotere SUV’s, ondank de forse prijs. Bijzonder is dat Mercedes zowel een benzine- als dieselversie aanbiedt van deze plug-inhybride. Het valt nog te bezien of de elektrische Mercedes EQE SUV met zijn controversieel design die rol kan overnemen.
5. Ford Kuga (900)
De Ford Kuga enige niet-premiummodel in deze ranglijst en dat is op zich al een prestatie. Hij kan tot 56 km volledig elektrisch rijden, waardoor de 2.5 benzinemotor voor korte ritten overbodig is. Rijd je liever elektrisch? Binnenkort introduceert Ford de nieuwe Explorer.
Verrassingen in Europa
In vergelijking met andere landen verkopen de plug-inhybrides in België bovengemiddeld goed. Maar welke modellen scoren het best in heel Europa? Daarvoor kijken we even naar de cijfers van april 2023, opgesteld door marktonderzoeksbureau Jato Dynamics.
De Ford Kuga is de duidelijke leider (4.055 inschrijvingen). Daarna volgen de Volvo XC60 (3.604), de verrassende (want nog relatief onbekende) Lynk & Co 01 (2.740), de Kia Sportage (2.665) en de Hyundai Tucson (2.068). De volledig elektrische wagens (126.009 inschrijvingen in april) zijn in Europa nu al populairder dan de plug-inhybrides (71.960) en die shift naar elektrisch verwachten we de komende maanden ook in België.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be