De cijfers van mobiliteitsfederatie Traxio voor het begin van 2024 zijn duidelijk: de tweedehandswagens verkopen erg goed. “We noteerden een stijging van 6% in maart en 9% in het eerste kwartaal, met een totaal van 185.441 eenheden. Dat is zeer positief. Er is geen teken van een daling op deze markt”, benadrukt de federatie. Traxio wijst er ook op dat deze markt bijna volledig voorbehouden is aan particulieren, die 90% van alle kopers vertegenwoordigen.
Maar dat is niet alles: de particuliere kopers lijken begin 2024 ook een sterke comeback te maken op de markt van nieuwe auto’s. Ze zijn goed voor 40% van de 135.140 nieuwe auto’s die sinds het begin van het jaar verkocht zijn. Dit staat in contrast met 2023, toen particulieren maar 33% van de kopers vertegenwoordigden in dezelfde periode. Het is duidelijk dat de Salonperiode (hoewel het Autosalon niet plaatsvond) en de aantrekkelijke condities een rol hebben gespeeld.
Premie ondersteunt markt in Vlaanderen
Nog een factor die de markt begin 2024 stimuleerde, is de Vlaamse aankooppremie voor particulieren voor elektrische wagens (5.000 euro voor een nieuwe wagen en 3.000 euro voor een tweedehandswagen). Op de markt van nieuwe elektrische auto’s is het aantal inschrijvingen in België verdubbeld (+99%). Alleen in Vlaanderen bedraagt de stijging zelfs 139,5%. Hetzelfde geldt voor elektrische tweedehandswagens: +156% nationaal en +202% in Vlaanderen. We mogen dus stellen dat de Vlaamse regering haar doel heeft bereikt.
Advertentie – lees hieronder verder
Diesel als slachtoffer?
Elektrische wagens vertegenwoordigen nu 2,8% van de tweedehandsmarkt, tegenover 1,7% in 2023. Tegelijk blijven benzine- en dieselmotoren het populairst: 54,9% marktaandeel voor benzine (een stijging van 0,4%) en 31,9% voor diesel (een daling van 3,6%). Het dieselaandeel in de verkoop van nieuwe auto’s is ook drastisch gedaald: -27% voor particulieren en -50% voor bedrijven. Dit valt te verklaren door twijfels bij particuliere klanten over de toekomst van diesel en door de fiscaliteit voor bedrijven. Logisch.
Golf is koning
Ook goed nieuws voor automobilisten: de prijzen op de tweedehandsmarkt stabiliseren. Dat was in de covidperiode wel anders, want toen schoten de prijzen omhoog. “De beschikbaarheid is nu veel beter”, bevestigt Traxio. “De prijzen hebben zich de afgelopen maanden gestabiliseerd of zijn zelfs gedaald, maar slechts enkele procenten.”
Tot de populairste merken op de tweedehandsmarkt behoren Volkswagen, BMW, Mercedes, Opel en Peugeot, zowel in maart als in het volledige eerste kwartaal. Volkswagen consolideerde zijn leiderspositie (+8,6%, 22.512 wagens), voor BMW (+5,8%, 17.709). In deze strijd is de Golf de onbetwiste kampioen (2.469 verkochte exemplaren). Dat bewijst dat hij na vijftig jaar bijzonder populair blijft.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be