Duurzame ontwikkeling en respect voor biodiversiteit: dat zijn twee nieuwe parameters die de constructeurs in hun businessplan moeten integreren. Een verkeerd en willekeurig gebruik van grondstoffen is nu immers uit den boze, zowel vanuit milieuoogpunt als vanuit marketingoogpunt.
Parallel aan de ontwikkeling van de elektrische auto maakt ook de bekledingssector zijn kleine revolutie door. Het is niet ongewoon om gerecycleerde materialen in het interieur te vinden, zelfs voor de zichtbare delen, terwijl verschillende merken, waaronder Volvo, al hebben aangekondigd dat ze ook afzien van het gebruik van echt leder van dierlijke origine.
Luxemerken ook?
Vanuit dit strikte oogpunt moeten alle merken waarschijnlijk dezelfde aanpak volgen om een gecoördineerd antwoord te kunnen bieden op een trend of zelfs een groeiende vraag. Ook al zeggen alle merken dat ze geïnteresseerd zijn, toch zijn sommige nog niet van plan om de sprong te wagen, vooral omdat er geen expliciete vragen kwamen van de klanten. Uiteraard gaat het om de meest prestigieuze merken.
Advertentie – lees hieronder verder
Dit is ook het geval bij Rolls-Royce, dat zegt klaar te zijn om aan deze vraag te voldoen, zoals gemeld door het Engelse medium Autocar, dat Torsten Müller-Ötvös, de CEO van het merk, interviewde.
De CEO beweert dat tot nu toe geen enkele klant het expliciete verzoek heeft gedaan om een interieur te bekleden met plantaardig in plaats van dierlijk leder. Waarschijnlijk om zijn klanten niet voor het hoofd te stoten houdt de CEO toch een slag om de arm, met het argument dat duurzaamheid erg belangrijk is voor Rolls-Royce, maar ook dat leder een zeer gewild luxemateriaal is en dat het daarom normaal is dat Rolls-Royce het gebruikt.
Het merk is dus helemaal klaar om vegan leer voor interieurs aan te bieden, al zal dat toch eerder zijn om de overgang te verzekeren als de klanten er expliciet achter vragen. Deze positionering is verrassend, vooral omdat andere luxemerken, zoals Bentley, hun klanten al enkele jaren aanmoedigen om voor deze duurzame materialen te kiezen.
Er wordt vaak gezegd dat ecologie een zaak is voor de rijken, in de zin dat het de populaties zijn die het meest comfortabel leven en de middelen kunnen besteden aan deze transitie. Toch zou het goed zijn als de impuls ook voor een deel van de bedrijven zou komen, en vooral van firma’s die zich richten op de rijksten der aarde. Niet?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be