Auto-industrie

VW gaat 5.000 banen schrappen om elektrische auto te financieren

Geschreven door Belga | bewerkt door J. Bosseloo | 17/03/2021

VW kondigde onder andere een besparingsplan aan om investeringen in de auto van de toekomst te financieren, dat zal leiden tot de schrapping van maximaal 5.000 banen, met voornamelijk vervroegde uittredingen. “Uiterlijk in 2025 wil onze groep wereldwijd marktleider worden wat elektrische auto’s betreft”.

Volkswagen zal over een periode van 5 jaar maar liefst 46 miljard euro investeren in elektrische aandrijvingen. De groep rekent op een grotere standaardisering om enorme schaalvoordelen te realiseren om zo tegen uiterlijk 2025 terug te kunnen keren naar een operationele marge tussen 7% en 8%. Ook de vaste kosten zouden tegen 2023 met 5% moeten dalen.

Het aandeel van elektrische auto’s in de Europese verkoop, waar , is door de marktintroductie van het vlaggenschipmodel gestegen tot 10,5% in 2020, tegenover 1,9% het jaar voordien.

De VW Groep verwacht een 60% elektrisch aandeel van zijn Europese verkopen tegen 2030 en 50% wereldwijd, zonder , verklaarde CEO Herbert Diess.

“In 2035 zullen de meeste auto’s elektrisch zijn en bijna 40% autonoom”

Volkswagen kondigde afgelopen maandag aan dat het zelf of met partners tegen 2030 in totaal 6 Europese fabrieken voor batterijcellen zal openen, een belangrijk onderdeel van elektrische auto’s. De groep zal tegen 2022 naar verluidt 27 modellen introduceren rond het MEB-platform, dat voor elektrische voertuigen werd ontworpen en al dienst doet voor de VW’s  en (foto). Het “premium” PBM-onderstel zou voor volgend jaar zijn.

Banen schrappen…

De nieuwe generatie krijgt de naam SSP en zou “vanaf het midden van het decennium” modellen van alle merken en klassen van de groep omvatten.
VW kondigde zondag ook een besparingsplan aan om investeringen in de auto van de toekomst te financieren, dat zal leiden tot de schrapping van maximaal 5.000 banen, met voornamelijk vervroegde uittredingen.

… voor meer omzet

Het concern met 12 merken, dat in 2020 door Toyota naar de tweede plaats op de wereldmarkt is gedegradeerd, had eind februari zijn voorlopige jaarresultaat bekendgemaakt: een daling van de nettowinst met 37% tot 8,8 miljard euro. Nu wordt een aanzienlijke stijging van de omzet in 2021 verwacht, en een marge tussen 5% en 6,5%.

De prognose “hangt af van de ontwikkeling van de pandemie” en VW wil de gevolgen van het tekort aan halfgeleiders in de loop van het jaar “zoveel mogelijk compenseren”, aldus Arno Antlitz, financieel directeur van Audi, die begin april de functie van financieel directeur op groepsniveau op zich zal nemen, ter vervanging van Franck Witter.

Lees ook