In 1991 lanceerde VW de haast legendarische VR6-motor, een blok dat zijn weg vond naar de Golf en de Corrado en waarvan je hier onze recente rij-indruk kan lezen. Het bijzondere aan die zescilinder was zijn bijzonder nauwe hoek van 15 graden, wat er een zeer compacte motor van maakte. Het vermogen: niet veel om over naar huis te schrijven volgens de huidige standaarden, maar in de jaren ’90 was 190 pk behoorlijk veel, zeker voor een auto van de middenklasse.
Terug naar 2021 nu, want Volkswagen verkoopt nog steeds een VR6, ook al heeft het merk het zelf over “gewoon” een V6, zonder de ‘R’ maar volgens hetzelfde principe. Tot zover het leuke weetje, want de 2,5-liter waarvan sprake is geen spek voor de bek van de nieuwe Golf en zal waarschijnlijk ook nooit zijn weg naar Europa vinden.
Waar dan wel?
Advertentie – lees hieronder verder
VW propt de VR6-die-niet-zo-heet in zijn atmosferische variant al enkele jaren in de Atlas (V6), een grote SUV/pickup voor de Amerikanen, en tegenwoordig met turbokracht in de Tagalon (V6 TSI, zie foto boven). Laatstgenoemde tekent voor 300 pk en 500 Nm, maar is alleen voor Chinese klanten bedoeld.
Met dank aan Top Gear NL
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be