Automarkt

VW VR6-motor krijgt een turbo, maar…

Volkswagen-fans zijn ongetwijfeld in de wolken met de titel van dit artikel over een VR6-motor, maar ze juichen te vroeg.

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 23 apr. 2021 | Leestijd: 2 min

In 1991 lanceerde VW de haast legendarische VR6-motor, een blok dat zijn weg vond naar de Golf en de Corrado en waarvan je hier onze recente rij-indruk kan lezen. Het bijzondere aan die zescilinder was zijn bijzonder nauwe hoek van 15 graden, wat er een zeer compacte motor van maakte. Het vermogen: niet veel om over naar huis te schrijven volgens de huidige standaarden, maar in de jaren ’90 was 190 pk behoorlijk veel, zeker voor een auto van de middenklasse.

VR6 VW engine

Advertentie – lees hieronder verder

Terug naar 2021 nu, want Volkswagen verkoopt nog steeds een VR6, ook al heeft het merk het zelf over “gewoon” een V6, zonder de ‘R’ maar volgens hetzelfde principe. Tot zover het leuke weetje, want de 2,5-liter waarvan sprake is geen spek voor de bek van de nieuwe Golf en zal waarschijnlijk ook nooit zijn weg naar Europa vinden.

Waar dan wel?

VW Talagon

VW propt de VR6-die-niet-zo-heet in zijn atmosferische variant al enkele jaren in de Atlas (V6), een grote SUV/pickup voor de Amerikanen, en tegenwoordig met turbokracht in de Tagalon (V6 TSI, zie foto boven). Laatstgenoemde tekent voor 300 pk en 500 Nm, maar is alleen voor Chinese klanten bedoeld.

Met dank aan Top Gear NL

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon